Firaxis vet vad pc-spelarna vill ha, och de lovar att ge dem det i den nya tolkningen av X-com.

Två studior tar sig friheten att göra nyversioner av 90-talsklassikern #Ufo: Enemy Unknown. Den ena – #Xcom: Enemy Unknown – blandar strategi, RPG och action som originalet, vilket torde tilltala de gamla fansen. Utvecklaren #Firaxis är inne på att hålla eventuella pc-köpare nöjda: de förkunnar att spelet dels kommer få stöd för modifikationer och dels har ett gränssnitt anpassat till mus och tangentbord.

– Tanken är att det ska gå att modifiera, säger chefsdesignern Jake Solomon till PC Gamer. Det är inget vi lovar att göra färdigt till releasen, men det är väldigt, väldigt enkelt med Unreal-spel. Jag skriver nästan all spelkod i scripten och det är väldigt enkelt att dela ut till människor.

En taktisk approach som månne känns igen?

Beträffande användargränssnittet lovar och svär Solomon att det inte bär några spår av konsolversionernas.

– Vi har ett team som gör pc-användargränssnittet. Det kan finnas några områden där det är logiskt att använda grundsystemet, som i menyer och sånt, men vårt taktiska användargränssnitt är ett fristående taktiskt användargränssnitt för pc.

Det låter som att Firaxis är inne på att göra ett spel där man tar hänsyn till de olika versionernas förutsättningar. Xcom: Enemy Unknown släpps till Windows, PS3 och Xbox 360, förmodligen i år. Det andra Xcom-liret ska också släppas i år, till samma plattformar, fast med större shooterinriktning och med #Bioshock 2-kodarna #2K Marin bakom spakarna. Vilket tror du blir bäst?

[video=11010]

Det här kommer att bli perfekt! Läste på deras hemsida att det kommer att vara 70 uppdrag. 70! Många timmars gameplay där :) Det enda som saknas nu är en riktig remake av Speedball Brutal Deluxe. 21/03 Detta var en underbar serie. 21/03 Nu krossade du min romantiska framtida bild av PC:n framtid.. *suck* Men hoppet är det sista som lämnar en, eller? =) PC FTW! 20/03 Jag är nyfiken på det här spelet, men kommer inte köpa det förrän ett tag efter det släppts och spelare lämnat sin feedback. 20/03 "– Vi har ett team som gör pc-användargränssnittet. Det kan finnas några områden där det är logiskt att använda grundsystemet, som i menyer och sånt, men vårt taktiska användargränssnitt är ett fristående taktiskt användargränssnitt för pc." Bara jag... 20/03 ... tills nästa generation konsoler. :/ Nåväl, bara att njuta av vettiga användargränssnitt, grundläggande inställningsmöjligheter och mod-möjlighet så länge det går. :) 20/03 gott mos! 20/03 Verkar som detta år kan komma att bli året då spel utvecklas av spelare för spelare inge, inte för att i förstahand tjäna stora pengar. Såg precis att Banner Saga nu finns på Kickstarter, damn, ytterligare ett projekt som verkar intressant och värt att... 20/03 – Tanken är att det ska gå att modifiera, säger chefsdesignern Jake Solomon till PC Gamer. Det är inget vi lovar att göra färdigt till releasen, men det är väldigt, väldigt enkelt med Unreal-spel. Jag skriver nästan all spelkod i scripten och det är väl... 20/03 Tar allt sånt här med en nypa salt eftersom man flertalet gånger hört utvecklare fjäska för PC-spelare och sedan när det väl kommer till kritan så var det skitsnack. Men man får väl hoppas! Spelat de gamla spelen massor med timmar och ser fram emot den... 20/03
Skicka en rättelse