Wargamings Victor Kislyi gissar att de personal- och förtjänstmässigt växt mer de senaste 18 månaderna än exempelvis Twitter, Facebook eller Google.

Free-to-play-titlarna dundrar fram som sandkorn i öknen och #Wargamings #World of Tanks är en av titlarna som verkligen fått vind i seglen. I en intervju med GamesIndustry.biz röjer Victor Kislyi att mer än 20 miljoner spelare registrerat sig, och att 25-30 procent av dem betalat för någon form av innehåll.

– Vi har antagligen bland det högsta antalet betalande användare i industrin, det är någonstans runt 25-30 procent. För att folk älskar spelet. Det blir miljontals dollar [i vinst] per månad. Många miljoner. Jag kommer inte ge dig några exakta siffror, men det är tvåsiffrigt vi talar om. Fast inte höga tvåsiffriga nummer.

Företaget har senaste 18 månaderna ökat från 120 personer till hela 800 och Kislyi skräder inte med stoltheten.

– Om du räknar de senaste ett och ett halvt åren, kan vi vara det snabbast växande företaget någonsin, anställningsmässigt och omsättningsmässigt. När du ser siffrorna från Twitter, Facebook eller till och med Google så växte vi nog snabbare.

Av de 20 miljoner registrerade användarna säger Kislyi att det är ungefär en fjärdedel av dem som är aktiva spelare, vilket inbegriper både casual eller mer seriösa exempelvis klanspelare.

För mer högtflygande citat från företagschefen vars företag även ligger bakom kommande #World of Warplanes är det bara att följa källhänvisningen nedan.

Problemet med WoT idag är att det är så begränsat. Man har random matcherna, vilka oftast brukar ge en mindre lust att spela mer och CW, Clan Wars, vilket är begränsat till tier 9-10 tanks och klaner med stort antal *aktiva* medlemmar. Som det är idag... 21/03 Vad jag gillar mest med detta spelat är att det erbjuder stora taktikmöjligheter och ett intensivt samarbete med lagkamrater för att kunna överleva en längre stund. Och det kan svida ordentligt i plånboken om man agerar för impulsivt. Det gör att man... 21/03 Testade betan och var inte imponerad. Man kunde ju inte ens sitta i tanken som i t.ex. Red Orchestra 2. Är inget pansarvagns spel då! Fast är väl kids som spelar det mest. 20/03 Det som gör spelet stort är att det är så enkelt att komma igång, och du kan spela 10 minuter och ändå ha roligt, inte som wow att du måste nöta i flera timmar. 20/03 Står man still i det öppna så kan man bli ägd av artillery. Men använder man sig av "arty cover" så är det filbunke. 20/03 Testade det en kort stund och det var riktigt kul casual spel. Men hamnar nog i skym-undan av Irl saker just eftersom det bara är casual-kul. Är ofta rätt roligt att vara underpower i början, det ger oftast upphov till de mer underhållande taktikerna... 20/03 "Det blir miljontals dollar [i vinst] per månad. Många miljoner. Jag kommer inte ge dig några exakta siffror, men det är tvåsiffrigt vi talar om. Fast inte höga tvåsiffriga nummer." Absolut minsta tvåsiffriga värdet är 10 miljoner dollar, vilket blir... 20/03 Jag spelade betan fram till launch. Då var spelet såhär: Logga in, bli ägd av artilleri, vänta på nästa map. Ni som spelar, är artilleriet fortfarande stupid OP? 20/03 Nej, finns inget sånt i WoT. Man kan köpa guldammo, men det behövs inte och vinner inga matcher i public games. I clan wars används mycket guld ammo men man får guld till ammo genom sin clan och de områden man kontrollerar. 20/03 PvE.. Skojaru? LAME 20/03
Skicka en rättelse