Tim Schafers och Ron Gilberts klassiska äventyrstitel var starten på en digital investerarboom för spelprojekt. Kickstarter röjer makalösa siffror.

I februari drog #Double Fine Productions igång en Kickstarter-insamling för ett old school-äventyr i 2D som sedermera fick projektnamnet #Adventure. Målet på 400 000 dollar sprängdes blixtsnabbt och insamlingen slutade på nästan 3,4 miljoner dollar. Men, det var inte bara deras egna mål som uppfylldes och drömmar som realiserades, utan det drog igång en ordentlig boom för hela spelsektionen på Kickstarter. Under de två första åren Kickstarter existerade drog spelsektionen in 1 776 382 dollar, men de sex veckorna efter Adventures tillväxt hade sektionen dragit in nya bidrag på 2 890 704 dollar, och det utöver pengarna Adventure drog in.

Vidare hade bara ett spel dragit in över 100 000 dollar innan Double Fine kom in i bilden. Sedan dess har nio spel lyckats med bedriften. Adventure drog till sig hela 61 692-förstagångsstödjare, som därefter har stöttat en mängd andra projekt. Bland annat har Wasteland 2 fått in 400 000 dollar från just Adventures förstagångsstödjare.

Hur tänker du att spelbranschen kommer förändras utifrån Kickstarter, och vad var det med just Adventure som fick folk att vakna till liv?

Varfär skulle spelindustrin bry sig om detta nämnvärt? Det handlar om supersmå summor i företagsvärlden. 31/03 Finns det en lista på spel som faktiskt blivit klara genom kickstarter? Eller har inget någonsin blivit klart? 31/03 Jag tycker att kickstarter är det bästa som hänt spelvärlden sedan indiespel började komma. Stora företag har nästan helt slutat göra spel som jag vill spela. 31/03 Det vore faktiskt riktigt intressant att få sådana artiklar! Har själv inte stödjt något på kickstarter pga att jag knappt har någon koll på vad som finns där och inte har ork för att kolla upp det själv. Men om det kom artiklar med kanske en samling... 31/03 De stora i spelbranschen kommer väl kanske inte förändras alltför mycket, dock så känns det som att chanserna för att mindre företag ska kunna fortsätta/börja göra spel ökar med hjälp av dem :D Me like. 31/03 Men när 90% av spelen som produceras av den "traditionella" branschen är neddummat,urvattnat skräp så är det väl skönt att det finns alternativ för oss som vill ha tillbaka spel med spelglädje och inte sväljer storbolagens "casual" skit. 31/03 Tim Schafer is da boss 31/03 Sött när ni tror att traditionella spelbranschen ska få sig en törn av detta. Dom pengar dessa kickstarters genererar är ju knappt en en hundradel av pengarna som AAA spel kostar idag. 31/03 Jagtror inte att ett HL-spel har några problem att skaffa pengar på ett traditionellt sätt. Jag hoppas att företag som egentligen har pengar inte kommer att utnyttja kickstarter för att de är snåla. Tänk dig om de skulle starta kickstarter för nästa Mod... 31/03 Förhoppningsvis kommer det att generera riktiga PC-anpassade spel med tekniska lösningar som försvunnit i och med konsolanpassade spel. Jag hoppas även att det kommer att släppas spel vars ambition inte är att det skall passa alla. Kanske kan denna typ... 31/03
Skicka en rättelse