Niko Partners har i en undersökning tagit reda på att av landets beräknade 180 miljoner gamers, är det hela 64 procent av dem som betalar månatligen för spel.

En enkätundersökning genomförd av #Niko Partners pekar på att landet snabbt växer när det kommer till huruvida folk lägger pengar på spel eller inte. 500 gamers var med på undersökningen, och detta fördelat över såväl casual- som hardcore-gamers. Spännande är exempelvis att den något äldre skaran gamers på 40+ är över 10 procent av spelarna, och att marknaden breddas när de kommer till format, genrer och betalningsvillighet(möjlighet?).

– När vi undersöker den snabbt evolverande kinesiska spelmarknaden, ser vi att casual, sociala och mobilspel dragit till sig både hardcore- och spelare som spelar lite då och då. Onlinespelsomsättningen är nu fördelad över fler olika plattformar och genrer än de vart under de senaste åren då MMORPG:s utgjort merparten av omsättningen, säger Lisa Cosmas Hanson på Niko Partners till Games Industry International.

Huruvida 500 gamers av 180 000 000 är tillräckligt för att statistiskt säkerställa enligt Niko Partners och GII är oklart, men då de bedrivit undersökningen under flera år tänker vi oss att det har en viss relevans.

Troligtvis är de 115 miljoner betalande spelarna ännu fler inom bara några år, och hur det påverkar branschen i stort får framtiden utvisa.

Ni hao?

snyggt jobbat jävligt stöddig för att veta så lite, du kanske skulle försöka ha någon slags kunskap om det här (som dom som undersökte har) innan du kommenterar 17/04 Spelat Diablo 2 lod i 11 år. Betalat ca 200-300 Kr. Som de borde va. 05/04 Det är menat att stå 115 miljoner istället för 18. Mitt vrede hittade egna number. JUST LIKE THIS RESEARCH. HEYOOO... ... Jag går nu. 04/04 500 personer var med i undersökningen, och ur dem kunde de få fram att 18 miljoner människor spelar spel i Kina? wat. Vilken jävla idiot som helst som tagit 7,5hp inom ett examensarbete vet att det här är ungefär som att säga att "Jag gillar att stoppa... 04/04 Kan bara hålla med texten till 100% för köp innebär att man har suport om något skulle strula. :) 04/04 Hm... så bara 500 personer var med i undersökningen. Det där med statistik är magiskt. :) 04/04 Kan tänka mig att det är till stor del de där asiatiska mmo spelen. De har enormt mycket spelare. 04/04 Hade varit kul att se en lista av spelen dom spelar mest. Om det är WoW eller något annat spel som dom bara har där. 04/04 Håller med, men främst är det som sagt ekonomin det handlar om. Visserligen får man större respekt för andras arbete när man växer upp (eftersom man själv börjar förvänta sig att andra ska respektera ens eget arbete), men redan när jag var cirka tio-elv... 04/04 om de verkligen baserar undersökningen på 500 personer finns det ju ingen möjlighet till någon slags säkerhet i datan. och varför har de endast gamers med i undersökningen? jag förstår inte hur detta är uträknat. 04/04
Skicka en rättelse