Det är i varje fall den slutsats vi drar efter att ha läst om den arbetsuppgift som #Crytek försöker hitta en lämplig person till via företagets hemsida. Titeln är nämligen "Console Programmer - PS3" och som om detta inte vore bevis nog hittar vi även dessa två punkter under rubriken ansvarsområden:

- Development of a Next-Generation GameFramework based on CryEngine 2.0

- Work on various aspects of porting to PS3 and creating solutions to get the utmost out of the PS3

Ja precis, med OpenGL får ju utvecklarna direkt tillgång till den senaste hårdvaran via extensions, något som är OpenGL's styrka (och svaghet för ovana), till skillnad från D3D som endast får detta när nya versioner kommer ut. Det är ju lite krångligt... 25/04 Nej, PS3an kör inte med DirectX, men CryEngine 2 stöder allt från DX8 till DX10 samt PS3 (och även 360n då den använder sig av DX9). Crysis är bara ett spel som råkar använda sig av enbart DX9 och 10, men de skulle lika gärna kunna gå att driva spelet... 18/04 Visst tar det ett bra tag för nya saker att komma in i standarden, men de kommer istället nästan alltid som extensions direkt. (Nvidias 8800-kort kom med drivrutiner som hade allt nytt som ogl-extensions direkt det släpptes). Visst, de är inte standard... 18/04 Oftast brukar OpenGL lagga efter lite eftersom det är standardiserat och måste godkännas hit och dit -- med DX har Ms mkt mer frihet. /en som föredrar OpenGL 17/04 PS3an använder PSGL (http://en.wikipedia.org/wiki/PSGL), en modifierad version av OpenGL ES (OpenGL for embedded systems). Exakt vilka modifieringar som gjorts och vad PSGL stöder vet jag inte men personligen skulle jag gissa på att PSGL kan allt som... 17/04 Som sagt, PS3 kör väl knappast DirectX? 17/04 enligt crytek så kommer crysis att fungera nästan lika bra på dx9 grafik som med dx10. så då borde väl ps3 klara av det. denm har ju lite kräm under huven. 17/04 Utan DX10 så får du inte alla saker som Cryisis har att bjuda på. 17/04 Ah trevligt, var ju lite rädd för att DX10 skulle göra det svårt för plattformar som inte använder det att konkurrera... 17/04 Nvidia gjort all ny DX10-funktionalitet tillgängligt från OpenGL också. (Vilket betyder att man kan få "DX10-grafik" i Win XP (och osx/linux) om man kör med OpenGL istället). Det kräver dock fortfarande ett grafikkort i DX10-klass, d.v.s. ett 8800 eller... 17/04
Skicka en rättelse