"Det är den hemska sanningen i spelindustrin. Jag gillar inte att behöva göra det, men det är sån verkligheten är", säger Cliff Bleszinski.

#Epic-chefen och #Gears of War-designern Cliff Bleszinski försvarar att spelutvecklare placerar DLC-material på skivan till ditt nyinköpta spel – fast du sedan måste betala extra för att låsa upp det.

Enligt honom är det ett nödvändigt ont som behövs i spelutvecklingsprocessen. Utvecklarna behöver ha nytt material att skapa under den tiden som fortlöper mellan spelet är färdigställt och innan det skeppas ut i butik, och då kan det hända att en del av detta DLC hamnar i boxen. Det är oklart hur spelutvecklarna gjorde förr i tiden innan termen DLC existerade – kanske började de på nya spel då istället?

– När du gör ett spel och kommer in i skeppnings-cykeln så är det ofta tre eller fyra månader där spelet i princip är klart. Och du har ett stillasittande team som behöver jobba på saker. På grund av kompabilitetsproblem så behöver dessutom en del av det materialet finnas med dag ett på skivan. Det är den hemska sanningen i spelindustrin. Jag gillar inte att behöva göra det, men det är sån verkligheten är, säger Cliff Bleszinski.

Han hoppas dock att det här ska försvinna i framtiden, när det lär bli allt vanligare att spelen enbart säljs för digital nedladdning snarare än i fysiska boxar.

– Om vi kan ta oss till fullständigt nedladdningsbara spel så kan du helt enkelt köpa ditt 30-dollars skräckspel och bara ha det, och alla de där grejerna kommer förhoppningsvis att försvinna.

Helt rätt. Jag menar, jag är också en gamer, men jag fattar fortfarande att företagen vill tjäna pengar. Och är det verkligen så att folk inte fattar att planerna för DLC förmodligen lades samtidigt som spelet började utvecklas? 12/04 Få spelmakare har mindre cred i mina ögon än Cliffen. Han uppfann i princip den moderna cover-shootern och är ansvarig för otaliga spelseriers död. Epic är efter Ubisoft den utgivare som gapar och tjuter mest om elaka pirater som förstör spelbranschen.... 12/04 Jag köper argumentet om det är så att studion inte har greenlight att påbörja nästa projekt, vare sig det beror på hur det aktuella spelet tas emot av media (recensioner) eller hur mycket det säljer de två första veckorna. Åter igen, tro det eller ej,... 12/04 Nej han har inte rätt med det där om kompabilitetsproblem. Kompabilitetsproblem uppstår när något inte är skrivet för ett visst system. Tex. Drivrutiner som är skrivna till XP istället för Windows 7. Kompabilitetsproblem kan däremot inte uppstå när exak... 11/04 lite troleri med filerna och så har man en gratis DLC stör int mej 11/04 Epic fail. 11/04 Ja du CliffyB. Finns en anledning till att jag inte köper ditt företags produkter längre, kan han inte lära sig från CD Project Red och From Software? 11/04 Han viftar bara bort problemet. Extremt oförskämt. 11/04 det är därför man inte ska köpa spel på release utan vänta en månad eller två, spelen kostar betydligt mindre, ät patchade och spelbara, collectors reas ut, och man får den mesta "nödvändiga" DLC direkt vid köp. Undantag är rena MP spel och allt från... 11/04 Släppa en beta/demo och buggtesta spelet stenhårt i 4månader och se till att det knappt finns några buggar sen när det släpps skulle väl vara bättre att jobba med. 11/04
Skicka en rättelse