Amerikanska organisationen Better Business Bureau hävdar att Biowares kontroversiella slut på Mass Effect-trilogin kan ha vilselett konsumenterna.

Många #Mass Effect 3-fans har anklagat #Bioware och #Electronic Arts för falsk marknadsföring i och med Mass Effect-trilogins kontroversiella slut – och nu ser de ut att få vatten på kvarnen. Amerikanska organisationen Better Business Bureau hävdar att det faktiskt kan röra sig om falsk marknadsföring på åtminstone en punkt.

Organisationens Marjorie Stephens tar särskilt upp två uttalanden från spelets officiella webbplats, som förts upp till amerikanska federala handelskammaren:

Experience the beginning, middle, and end of an emotional story unlike any other, where the decisions you make completely shape your experience and outcome. Along the way, your choices drive powerful outcomes, including relationships with key characters, the fate of entire civilizations, and even radically different ending scenarios.

Så här kommenterar Marjorie Stephens ovanstående citat.

– Sysslade Bioware med falsk marknadsföring? Tekniskt sett ja, det gjorde de. I den första listpunkten där det står "besluten du tar formar din upplevelse fullständigt" så finns ingen obeslutsamhet i det påståendet. Det är absolut, säger hon.

Den andra meningen kan däremot tolkas på flera sätt.

– Det andra uttalandet är inte lika absolut. Det säger "dina val driver fram stora avslut". En konsument skulle väldigt noggrant behöva analysera detta uttalande för att komma till en slutsats att spelets avslut inte "helhjärtat" avgörs av ens val. Men detta uttalandet är trots allt väldigt öppet för tolkning.

Marjorie Stephens skriver att företag bör vara mer noggranna med hur de marknadsför sina produkter, för att undvika kontroverser som just den Mass Effect 3 drabbats av.

Ett nytt och fläskigare avslut väntas i form av gratispaketet "Extended Cut". Läs mer om Mass Effect 3:s nya slut här.

Skicka en rättelse