Grafiken på moderna mobiltelefoner och plattor blir mer och mer lik den nuvarande konsolgenerationen. Nvidia förutspår att de kommer gå förbi Microsofts krysslåda runt år 2014.

Gissningsvis släpps #Microsofts och #Sonys nästa konsoler antingen nästa år eller 2014. Men när är det tänkt att mobiler kommer springa om deras nuvarande konsoler? #Nvidia planerar att deras SoC (System på ett Chip) som används i vissa mobiler kommer ta sig förbi Xbox 360:n lagom till slutet av 2013, alternativt början av 2014. Detta kan du enkelt spana in i ovanstående diagram.

Förstå diagrammet logaritmiskt, där Y-axelns 1 är styrkan hos en Xbox, innan det snabbt går uppåt. Intressant att notera att Xbox 360:ns grafikprestanda enligt Nvidia blev trumfat av pc:n inom ett år efter konsolens släpp.

Processorerna i PS3 och Xbox 360 kanske kan mata ut många flyttalsberäkningar. Det är trevligt om du vill vika protein eller beräkna galaxrörelser, mindre användbart i spel. Speciellt då dagens spel har problem att utnyttja mer än två trådar effektivt.... 25/04 Kan ju bero på att man inte fokuserat på att utveckla kraftfulla telefoner förrän apple släppte sin iphone 2007, då började den starkare utvecklingen komma igång. De knappa 5 åren som har gått där man har fokuserat på att utveckla starka telefoner är... 24/04 Måste bara tacka Typh00n, Bojkott och Grimmy för intressanta balanserade inlägg! Även om ni inte kanske håller med varandra fullt ut så har ni berikat tråden och gjort en oinsatt lite klokare. Fortsätt på det goda spåret med bra och konkreta argument... 24/04 Bara tio år sen man spelade snes emulator på mobilen. Fortfarande har det inte hänt speciellt mycket sen dess. Förutom att vanliga noobs har skaffat sig en smart telefon. Suck 23/04 Ellerhur! :D Jag har även sett det på nära håll då jag sitter i verkstad om dagarna och pillar med alla dessa fina telefoner! Ska bli kul att se hur Samsung har utformat sin Galaxy S3 när dom visar upp den :) 23/04 Tänk på att spelen kom senare, förr hade man inte utvecklat så bra algoritmer för att retopologisera modeller samt trix med normalmaps. Anledningen att ps3'an och xbox 360n klarar av att visa dom spelen så bra är att utvecklarna kan fokusera på att opti... 23/04 Ja där har du problemet, det där var bara spekulationer innan PS3 faktiskt hade släppts. RSX ligger på 400Gflops och Cell på runt 100 vid optimala förhållanden(med alla 8 SPE:er igång, som inte ens är aktiverad på retail exemplar. Räknar inte med PPE.)... 23/04 http://www.pvcmuseum.com/games/vs/ps3-vs-xbox-360-gpu-specs.htm De mest intressanta. 23/04 Du må ha rätt förutom i siffrorna. Har du hittat på dom själv? http://www.ps3focus.com/archives/104 Läs och lär. 23/04 Att en Q6600 har bättre all-around prestanda kan jag hålla med om, men då har den ju dessutom det som uppgift, medan Cell i PS3 bara har en uppgift, och den utför den riktigt bra. Och hur jag kom fram till 1.8 TFLOPS var följande uträkning RSX har 27... 23/04
Skicka en rättelse