En del spel tillåter spelarna att göra mer än i andra titlar. #Eve Online är ett bra exempel på ett spel där du som spelare har möjlighet att verkligen påverka världen du spelar i. För en månad sedan bannade #CCP Games Council of Stellar Management-chefen Alexander "The Mittani" Gianturco för att han under CCP FanFest uppmuntrade folk att jävlas med en självmordsbenägen spelare. Han bad om ursäkt genom att bland annat säga upp sig från sin högt uppsatta position, och ge sin resterande in-game-valuta till personen som utsattes för påhoppen (alkohol uppgavs vara inblandat).

Nu är bannlysningen hävd, och The Mittani står i fronten för Burn Jita-operationen som idag kommer att genomföras, det vill säga att de ska försöka bränna ner spelets största handelscentral Jita med hjälp av 14 000 Trasher-skepp. På Twitter säger Mittani att de borde sänkt Jita för flera år sedan. Nu har även CCP kommenterat den stundande gigantiska attacken.

– Jag kan säga dig att det kommer bli jävligt grymt. Fullständigt fantastiskt, säger Jon Lander till Eurogamer.

– De kommer göra exakt vad du har möjlighet att göra i spelet, och folk kommer helt enkelt behöva acceptera det. Det blir läckert.

Vidare sa CCP:s lead game designer Kristoffer Touborg att detta är vad som får EVE att sticka ut.

– Det är vad som gör Eve till ett riktigt bra spel. Vill du spela en 15-minuters match i Call of Duty som du inte kommer komma ihåg dagen efter, eller vill du spendera fyra månader på att producera 14 000 Trashers för att genomföra detta? Det är bara så storslaget och häftigt, sa Touborg.

– Vi vill att folk ska kunna göra det här. Om Goonswam vill göra det, vill vi att de ska göra det och vi vill att de ska ha riktigt skoj när de gör det. Det värsta vi skulle kunna göra vore att stoppa det. Det vore oerhört avtändande för spelet. Det skulle gå emot allt vi står för, fortsatte Lander.

Lander förklarar vidare att han tänker att det är hälsosamt att det här händer, att spelarna som har sina huvudaktioner vid Jita är de som styr ekonomin, att det kan verka positivt att de mer eller mindre kan sjunka ner till nivån "som alla andra" spelar på, just för att de inte längre är osänkbara.

Om aktionen lyckas innebär det alltså att mängder av spelare som upplevt sig vara säkra i Jita kan bli av med sina prylar, och hela spelets ingame-ekonomi kan förändras inom bara en kort tidsram. Värt att notera är att CCP ställt om sina servrar med mer fokus på Jita, för att kunna hantera den stundande gigantiska striden.

Om du är en av dem som har båda fötterna i Eve-rymden, kanske du har en skarp analys att bidra med för att förklara läget vidare?