För någon vecka sedan tipsade FZ om att #Valves handbok för nyanställda läckt ut på nätet. Däri förklaras att spelhuset tillämpar en platt struktur utan traditionella chefer som basar över saker och ting. Med drygt 300 anställda – hur kan det egentligen fungera i praktiken?

– Jag jobbade för Microsoft i 13 år och en av sakerna jag gjorde var att gå ut och prata med konsumenter. Jag fick se ett gäng olika organisationer som hade väldigt olika modeller. Som ett resultat av detta började jag fundera på mer organisatoriska val än jag antagligen hade gjort annars. Det blev ganska uppenbart att olika organisationstyper var bra på olika saker, säger Valve-chefen Gabe Newell till Bloomberg.

– När vi startade Valve funderade vi på vad företaget behövde vara bra på. Vi insåg att här var vårt jobb att skapa saker som inte har existerat tidigare. Chefer är bra på att institutionalisera procedurer, men i den typ av jobb vi gör så är det inte alltid bra. Ibland är färdigheterna i en generation av produkter irrelevanta i nästa. Vår industri är i en sådan teknologisk, designmässig och artistisk förändring att vi behöver någon som kan värdesätta det.

För att läsa hela intervjun med Gabe Newell om Valves arbetsmodell så kilar du vidare hit.