Epic Games Cliff Bleszinski tänker att spelutvecklare i landet i öst behöver tänka om för att nå ut på västerländska marknader.

Det går olika framåt i olika sektorer i olika delar i världen. Cliff Bleszinski har i en intervju med Gamasutra gett en intressant bild av hur han tänker kring just spelbranschen på den lilla ön i öst, ofta refererad till som Japan.

– Mitt råd till Japan är att på den diskbaserade marknaden kan du inte ignorera multiplayer, men med det sagt menar jag inte att de ska slänga på multiplayer på alla spel, säger Cliffy till Gamasutra.

Han drar upp både #Shadows of the Damned och #Vanquish som exempel på titlar som hade kunnat gynnas av välgenomtänkta flerspelarlägen. Framför allt det sistnämnda är något som får hans tunga att lossna.

– Det varumärket, det var rätt bra utifrån att det ska passa västerlänningar, medan gameplayet var grymt, själva känslan... Och jag har ofta sagt att om Gears är ett dundrande godståg i den gamla vilda västern, är Vanquish istället det japanska blixtsnabba tåget, stylemässigt och allt. Och det finns absolut ingen anledning till att jag inte kunde ha hoppat omkring, gjort megaslides och dykt upp i luften i en arena med andra spelare.

Bleszinski pekar även på #From Softwares mycket framgångsrika #Demon's Souls och #Dark Souls som exempel på när de verkligen lyckats. Han menar på att deras sätt att väva in flerspelarläget i enspelarupplevelsen kan få alla, inte minst västerländska utvecklare, att tänka till en extra gång kring hur man kan få till en mixad upplevelse.

Vad tänker du om hans resonemang?

(Bildtext: Cliffy röjer igång motorsågen och sveper till mot den japanska spelbranschen.)

Japaner japaner, sexfixerade och bakåtsträvare, hörde på radions nyheter att nån i sverige åkt fast för innehav av barnporr, och det var nån Manga tidning med det vanliga köret, tjejer som ser ut som småbarn som visar både det ena och det andra. 15/05 Jag spelar väldigt sällan mp förutom i "Rena" mp spel. Kan någon förklara fördelen med ett bra SP spel med ett urvattnat mp läge som självdör efter typ 1 månad då det knappt finns några spelare online? När ett MP spel tappat stora delar av sina spelare... 15/05 Det där var riktigt innovativt, fick mig att tänka lite. Man skulle ju kunna göra något liknande drop-in-battles i TW:shogun 2, men i skyrim. T.ex. att spelare A springer på en köpman som vill ha eskort förbi ett otäckt område, tackar han ja så frågas... 15/05 Åh, Vanquish. <3 Det utomordentliga spelet ingen spelade. 15/05 Håller med, men det faktum att dom gör sina skräck spel till action spel är ännu värre. 15/05 Det som japanska spelutvecklare måste sluta med om de vill komma in på vår marknad är alla dessa konstiga manga/anime-spel där fysiken och rörelserna på brösten är viktigare än resten av spelet... den knäppa sexfixeringen de har i sina spel är inte någo... 15/05 Kunde inte bry mig mindre om vad den där tribal-gaddade grobianen tycker. Kom tillbaka när du lyckats prestera något mer intressant än Kugghjul av krig-serien. 15/05 Nej det stämmer inte, det finns challenges också. Och dom drar man inte igenom på en kvart. 14/05 Tycker att SP måste gynnas så varför ska det vara MP i allt bra som släpps? MP marknaden har stagnerat enligt mig då det ska tryckas in överallt. Vissa spel ska bara vara SP. Ta tex Farcry det är bäst i SP. Deras MP är bara en crap cod variant. Ge oss... 14/05 Skyrim tyckte jag visade att MP inte är ett måste. Iof hade det varit trevligt att kunna lira det i coop. Sanning är dock att många spel inte är ämnade för MP och skulle suga rätt hårt. Det jag har problem med japanska spel är att det jämt är överdrivna... 14/05
Skicka en rättelse