Chefen för Storbritanniens största återförsäljningskedja säger att musik- och filmbranschen har en hel del att lära av Blizzards Diablo III-lansering.

HMV är den största butikskedjan för underhållning i Storbritannien, samt ett globalt varumärke med verksamhet i länder världen över. Få tidigare produktlanseringar kan ens komma i närheten med #Diablo III-släppet enligt pr- och marknadsföringschefen Gennaro Castaldo, som jobbat för HMV i drygt 30 år.

Han anser att musik- och filmbranschen har en hel del att lära av #Blizzards lyckade Diablo-släpp, och säger att det enda som ens kan mäta sig är World of Warcraft och Oasis när de var som störst.

– Våra två största lanseringar någonsin i HMV:s historia är spelrelaterade: Diablo III och World of Warcraft och inget annat kommer i närheten, skulle jag vilja säga. Det enda som ens kan mäta sig är Oasis 1997 med lanseringen av Be Here Now, då det var köer utanför butikerna över hela landet. Men det var ett sådant ögonblick då det fanns en länk till en masspublik. Det här är inte en masspublik utan en väldigt specialiserad publik och de gör vad som helst för att vara en del av detta, säger Gennaro Castaldo till VG247.

– Jag tror att om musik- och filmindustrin kunde förstå vad som finns här så vore det bra för dem eftersom det sker förändringar i deras verksamhet. De kan inte riktigt förstå det, de vet inte riktigt vad deras konsumenter eller fans vill ha, eller hur de ska bete sig, säger han.

Hela intervjun med Gennaro Castaldo ser du nedan.

Skicka en rättelse