Rykten om hackade konton, försenat auktionshus, inloggningsstrul och en ursäkt från Blizzard. Det har inte varit några lugna dagar sedan den hett efterlängtade Trean hade premiär.

Det har varit minst sagt hektiska dagar för #Blizzard sedan den 15 maj, datumet då #Diablo III äntligen släpptes lös på världen. Samtidigt som de flesta kritiker tycks ense om att spelet i sig är en upplevelse utöver det vanliga så har däremot själva lanseringen inte gått helt smärtfritt – FZ sammanfattar vad som gått åt helvete.

Error 37! Error 37!

Visst, de flesta större spel med onlinefunktionalitet idag drabbas av barnsjukdomar med inloggningsstrul och trilskande servrar. Men i Diablo III:s fall är det förhatliga error 37-meddelandet mer irriterande än vanligt eftersom spelet kräver att du är uppkopplad även när du slaktar monster i singleplayer – något som fansen knappast uppskattar. Och något är givetvis fel när FZ publicerar en guide till alla felmeddelanden du kan stöta på.

Uteblivet auktionshus

Igår skulle verkliga pengar ha införts i auktionshuset, men så blev det inte. Istället får spelarna vänta till den 29 denna månad innan de förhoppningsvis ska kunna köpa och sälja prylar för fysiska slantar. Officiellt skyller utvecklarna på "tekniska problem" som orsak till uppskjutningen, något som också tvingat dem att be spelarna om ursäkt för missen.

Hackade Diablo III-konton?

Det officiella forumet är nerlusat med historier om spelare som blivit av med pengar och prylar, och där Blizzard i efterhand fått gå in och återställa drabbade konton till en punkt innan intrånget. Detta har gjort många frustrerade över bortsprungen speltid och inte minst värdefull loot som gått förlorad för alltid. Som inte detta vore nog förekommer även obekräftade uppgifter om att hackade konton länsas för att sedan säljas vidare.

Försvunna achievements

De första dagarna hängde inte achievements-servern med när alla nya spelare skulle in samtidigt, vilket resulterade i förvirring hos vissa fans vars surt förtjänade achievements inte registrerades. Allt sådant här strul ska ha rättats till med tiden, men även detta är ett tecken på hur hårt belastade Blizzards servrar måste ha varit när lanseringen var som hetast.

Söndagens server-stopp

Stort Diablo-sug i helgen, förstärkt av ledighet och allt? Well, under söndagen låg de europeiska Battle.net-servrarna nere ett antal timmar när trycket var som högst, och vi fick ingen direkt förklaring om varför mer än att Blizzard hade "problem". Det har spekulerats i att server-strulet varit relaterat till de påstådda hackade Diablo-kontona, men det har varken bekräftats eller dementerats officiellt.

Ovanstående är en sammanfattning av de största missarna under Diablo III-lanseringen. Vilka problem har du råkat ut för, och tycker du att det är något FZ missat att ta upp? Skriv det i kommentarstråden i sådana fall!

Men glöm inte heller att trots alla problem så tycks de flesta vara ense om att Diablo III är fantastiskt – när det fungerar. FZ:s tunga recension samt FZ-medlemmarnas snittbetyg på hiskeliga 4,53/5 talar sitt tydliga språk.

Är du full eller? Blizzard har undersökt saken och de har inte hittat en enda person som blivit hackad med authenticator, det är fakta och inte spekulationer. 25/05 De flesta som klagar på hackade konton har dragit slutsatsen på grund av vad andra säger. De som verkligen blivit hackade har antagligen en keylogger alt. ett lösenord som en bot lätt kan bruteforcea. Kör igenom datorn med spybot innan ni gnäller och... 25/05 säg vad ni vill men efter så lång utveckling så är ju i princip allt skit piss med D3 25/05 Detsamma. Så länge ingen har fakta på hand så är en åsikt lika mycket värd som en annan. Tråkigt men sant. ;) 25/05 Fakta är att 100% av alla fall som Blizzard kollat på är klassisk "hackad med lösenord", vad folk ljuger om på internet är totalt irrelevant i detta fallet. Mindre ryktesspridning, tack. 25/05 För error 37 och liknande har ju aldrig drabbat någon? Servrana har inte haft problem? Det är inte så att folk på löpande band får sina konton hackade trots detta massiva DMR och "säkra" system, onlinekravet som ska ommöjliggöra fuskande? På Pc kanske... 24/05 Enda problemet jag haft efter att min klient var inställd på US från början så jag fick byta är väll ett enda error 37 när jag skulle in på EU första gången, mer än det nej. Bara 1 error. 24/05 Jag levelade till 40 innan jag idag märkte att min gubbe är helt värdelös. Tydligen var min klient förinställd på "Americas" som server. Därför som jag inte fick friends requests och ingen svarade på mina visade det sig. I vilket fall många timmar spend... 24/05 Återigen, nej, jag har inte missat texten på spelet. ( Jag har ju trots allt både köpt och spelat det med förtjusning. ) Och ja, jag hade gärna sett singleplayer offline utan att bekymra mig om serveruppdateringar, nertid, potentiella hacks och annat... 23/05 Servern nere igen... :/ 23/05
Skicka en rättelse