När spelhuset #Hijinx Studios fick uppgiften att konvertera #Konamis skräckklassiker #Silent Hill 2 och #tre var uppdraget enklare sagt än gjort – den fullständiga källkoden till båda spelen var bortslarvad och teamet tvingades jobba med ofärdiga versioner av spelen.
– Vi fick all källkod Konami hade tillhands – vilket visade sig att det inte var de slutgiltiga lanseringsversionerna av spelen. Under debug-fasen behövde vi inte bara hantera de förväntade "konverteringsbuggarna", utan vi behövde också krossa småkryp som original-teamet tagit bort innan släpp, men som vi aldrig hade sett förut, säger senior associate producer Tomm Hulett.
– Mycket material som texturer och ljud behövde tas ur det kompilerade spelet, och det för med sig en hel drös med unika problem, särskilt ovanpå de knepiga programmerings-workarounds som fanns med i originalspelen. Vi hade verkligen händerna fulla. Jag tror att vid ett tillfälle var Heather blå.
Silent Hill HD Collection har väckt mycket kritik, kanske främst på grund av den frånvarande dimman i tvåan. Samlingsboxen väckte också uppmärksamhet från Silent Hill-art directorn Masahiro Ito som sågade nyversionen.