Silent Hill HD Collection anklagades för att innehålla urkassa portar – nu avslöjas att de som konverterade spelen fick jobba med ofärdiga versioner av de båda skräckisarna.

När spelhuset #Hijinx Studios fick uppgiften att konvertera #Konamis skräckklassiker #Silent Hill 2 och #tre var uppdraget enklare sagt än gjort – den fullständiga källkoden till båda spelen var bortslarvad och teamet tvingades jobba med ofärdiga versioner av spelen.

– Vi fick all källkod Konami hade tillhands – vilket visade sig att det inte var de slutgiltiga lanseringsversionerna av spelen. Under debug-fasen behövde vi inte bara hantera de förväntade "konverteringsbuggarna", utan vi behövde också krossa småkryp som original-teamet tagit bort innan släpp, men som vi aldrig hade sett förut, säger senior associate producer Tomm Hulett.

– Mycket material som texturer och ljud behövde tas ur det kompilerade spelet, och det för med sig en hel drös med unika problem, särskilt ovanpå de knepiga programmerings-workarounds som fanns med i originalspelen. Vi hade verkligen händerna fulla. Jag tror att vid ett tillfälle var Heather blå.

Silent Hill HD Collection har väckt mycket kritik, kanske främst på grund av den frånvarande dimman i tvåan. Samlingsboxen väckte också uppmärksamhet från Silent Hill-art directorn Masahiro Ito som sågade nyversionen.

....Under debug-fasen behövde vi inte bara hantera de förväntade "konverteringsbuggarna", utan vi behövde också krossa småkryp som original-teamet tagit bort innan släpp.... Inte nog med att de inte fick hela källkoden och lösa buggar de behövde också... 30/05 Magiskt dåligt. Tack för svaret! Jag trodde bilderna var från någon urbuggad PC-version på ett trasigt grafikkort eller så. Skrämmande (på ett dåligt sätt, inte på ett fantastiskt Pyramid-Head-står-och-våldför-sig-på-ett-animerat-lik-skrämmande) och väl... 30/05 Jag var ett stort fan av Konami en gång i tiden, tyvärr kan jag inte säga desamma idag. 29/05 Som ett SH-fan kan jag bara säga att jag aldrig skulle kunna spela Silent Hill 2 utan dimman, det är dimman som gjorde att jag för första gången i mitt liv som pojke blev skrämd av ett spel. Tycker synd om dem som får sin första Silent Hill-upplevelse... 29/05 Denna lirare! (http://igxpro.net/2011/11/10/hangame-brings-sad-news-mmo-m2-lost-forever-due-to-critical-server-issue/1511503) 29/05 Vem var det, det låter riktigt klantigt. 29/05 Professionellt värre. Påminner om när den där utvecklaren i misstag raderade ett helt MMO förra hösten, utan backup. 29/05 "This makes silcent hill even more hill then before :O!" :P 29/05 Utgivar-mentalitet. De älskar de serierna som säljer mest. 29/05 Kolla på bilderna däruppe. De till vänster är HD-versionen. Dimman är så gott som försvunnen... och istället ser man saker som spelutvecklarna aldrig la ner tid på att göra snyggt ordentligt eftersom de ändå planera att dölja det bakom dimma... och det... 29/05
Skicka en rättelse