Igår lanserade Gamersgate reklambaserade Void, där du tankar hem fullständiga spel helt gratis. Premiären gick över förväntan och målet för framtiden är ambitiöst: mellan 10 till 15 miljoner användare hoppas svenskarna uppnå.

I helgen publicerade FZ en artikel om svenska #Gamersgates gratistjänst Void. Där tankar du hem fullständiga spel helt gratis, i utbyte mot att kika på reklam varje gång du startar upp titeln. I övrigt är spelen helt orörda, och enligt VD:n och ägaren Theodore Bergquist har lanseringen gått väldigt bra.

I skrivande stund är trycket på Void stort och spelsugna gamers kan bara anmäla sitt intresse för att få en inbjudan så fort det finns plats.

– Vi lanserade igår i Skandinavien och igår kväll i USA. Det har gått kanonbra, vi kunde inte släppa in så många fler, men det kommer. Vi har fått mycket bra feedback och allt har gått väldigt bra rent tekniskt, säger Theodore Bergquist till FZ.

Han vill inte gå ut med några siffror på hur många som hittills börjat använda tjänsten, utan nöjer sig med att konstatera att det "gått över förväntan". Framtidsvisionerna och målsättningen är hur som helst att antalet konsumenter ska växa – och det rejält.

– När tjänsten är uppe och rullar tror jag nånstans 10-15 miljoner, varav kanske en halv miljon skandinaver där Sverige är den största marknaden. Det finns inget liknande i spelvärlden. Det finns Gametap men de är inte gratis och kräver abonnemang, så vi är först.

– Att ingen gjort det här tidigare har nog mycket med komplexiteten att göra. Vi har hållit på i två år från idé till slutprodukt, ett år med den tekniska plattformen. Det här är det mest komplexa vi någonsin gjort, säger Theodore Bergquist.

Bland de drygt 100 titlar som erbjuds är det mest populära just nu tyska actionrollspelet #Risen. Men flera stora utgivare har redan hört av sig, så räkna med att spelutbudet lär växa markant framöver. Idén med att finansiera spel med reklam är inte helt ny, men Gamersgate-chefen hoppas ha hittat ett format som såväl spelare som annonsörer kan ställa upp bakom – utan att för sakens skull inkräkta på spelupplevelsen.

Nedladdningsportalen Gamersgate fungerar på traditionellt sätt med att spelarna betalar för de spel de vill ha, på samma sätt som till exempel Steam. Men Theodore Bergquist är inte orolig över att deras reklambaserade gratistjänst ska konkurrera ut deras övriga verksamhet.

– Det kan mycket väl bli så att den tjänsten [Void] börjar dominera, men vi är inte oroliga över det. Vi bryr oss inte, det kunderna vill ha ska vi göra. Det är konsumenterna som avgör. Det är väldigt svårt att säga [om vi kan tjäna lika mycket pengar på Void]. Inte i början naturligtvis, men får vi 10-15 miljoner spelare gör vi kanske det.

Om du vill veta mer om Void rekommenderar vi vår introduktionsartikel från den gångna helgen. Kanske är du en av de som redan hunnit prova på?

Det är dock viss skillnad på den allra senaste AAA-titeln och spel som var gamla redan när Luther dog, eller spel som ingen med god smak skulle vilja spela. Det finns gott om andra bra spel däremellan. Dessutom så hade de Jagged Alliance 2 (som jag förv... 31/05 Vad trevligt att höra, ju mer du betalar desto bättre går det för tjänsten och fler/Större spel kan köpas in. Men i början handlar det mest om att få ett underlag, visa att det finns en marknad. Ju fler som ansluter sig desto fler potentiella kunder (oc... 31/05 Det må vara gratis, men min tid är dyrbar. Jag ser helt klart ett potential i Void, men om de vill att jag och många andra ska börja använda deras tjänst så måste de definitivt utöka tillgången på spel, och det fort. Att lansera en tjänst med enbart väl... 31/05 Det var inte ett invite system jag menade, utan snarast att man skulle sprida att tjänsten fanns, nämna den bland vänner, på forum och liknande :) Invite system brukar tyvärr bli mer besvär än nytta enligt min erfarenhet, och väldigt mycket "klubben för... 31/05 Håller med om allt du skrev men jag funderar lite över den här biten. Om de ville ha så många användare som möjligt, varför då tramsa sig med invites och sånt? Möjligt att det är någon strategi för att öka hype men personligen känns det mest som "hemlig... 31/05 Å andra sidan, vad förväntar sig folk? Det är ju FFS gratis, GRATIS, då kan man inte ställa orimliga krav. Vill man ha fler slots, kortare cooldown och liknande kan det ju köpas för en mindre summa en ett nytt spel kostar, vill man ha mer får man betala... 30/05 Det har jag fick min beta nyckel i höstas är som sakt mest gamla spel men jag tror att trycket kommer göra så att dom får läga in fler spel =) 30/05 Jag är väldigt skeptiskt till att det här kommer fungera. Bara reklam vid start av spelet? Hur mycket reklam talar vi om här egentligen? Jag tänker på spotify som verkade tro att människor skulle vilja betala för sig men sen fick dubbla reklamen och all... 30/05 Nja.. nu tycker väl iaf jag att det inte gnälls så värst mycket i denna tråd (suprise!). En del kommer ju faktisk med ganska vettig konstruktiv kritik. :) 30/05 Nej folk gnäller nog för hur de valt att lansera denna tjänst. 1 slot och 14 dagars s.k cooldown och därtill spel som man säkerligen redan äger eller aldrig hört talas om. Om man däremot är en flitig köpare på Gamersgate så kan jag mycket väl tänka mig... 29/05
Skicka en rättelse