I #THQ:s kommande #Metro: Last Light hoppas utgivaren kunna erbjuda spelarna lika minnesvärda scener och ögonblick som i #Valves milstolpe #Half-Life 2. Istället för att maximera säljpotentialen står ambitionen att göra ett spel som folk kommer minnas högst upp på dagordningen.
– När jag minns Half-Life 2 minns jag inte bara att jag sköt på saker. Jag minns ögonblick, som flykten från båten, vägen över bron, inspektionen av gården och invasionen av fängelset. Jag talar om det på samma sätt jag minns och talar om en riktigt bra film jag sett. En av sakerna vi märkte med Metro 2033 och som vi förhoppningsvis får se även med Last Light är att folk pratar om sakerna de sett och ögonblicken de upplevt. Det är det vi menar med att vara historie- och scenariodrivna, säger 4A Games-anställde Huw Beynon.
Enligt utvecklarna är korta spel med "korridorkampanjer" vars syfte främst är att förbereda för flerspelarläget inte särskilt minnesvärda. De tar upp Call of Duty-serien som exempel. I Metro: Last Light är det istället singelkampanjen som prioriteras och de strävar efter att undvika utfyllnadsmaterial så gott det går.
FZ förtittade Metro-uppföljaren igår. Titeln väntas ut tidigt nästa år till the usual suspects – pc, Xbox 360 och Playstation 3.