"Vi lever i tuffa ekonomiska tider" säger Old Republic-designern Emmanuel Lusinchi, och insisterar på att hans MMO-team inte är under isen på grund av uppsägningarna.

I en PC Gamer-intervju säger #Star Wars: The Old Republic-designern Emmanuel Lusinchi att förra veckans uppsägningar inte fått #Biowares MMO-team att tappa fart. Men samtidigt förklarar han att de tuffa ekonomiska tiderna gör det extra svårt med MMO-spelsutveckling.

– Onlinerollspel är utan tvekan den svåraste biten av spelindustrin och vi lever i tuffa ekonomiska tider i allmänhet. Så det är väldigt olyckligt. På en personlig nivå är det väldigt svårt att folk som du känt länge personligen, gått till deras barbeques och mött deras familjer – det är aldrig lätt. Jag tvivlar på att det vore lätt för någon oavsett industri, men sånt händer, säger Emmanuel Lusinchi.

Men trots uppsägningarna rullar arbetet vidare med att förbättra och expandera det högprofilerade science fiction-rollspelet.

– Vi har fortfarande kvar ett väldigt stort utvecklingsteam, definitivt ett av de största i industrin, och vi har en väldigt komplett och detaljerad plan för återstoden av året. Spelarna bryr sig inte om allt det där bakom stängda gardiner, men de vill ha vad de betalar för vilket är en tjänst med nytt innehåll, nya system och det är vad de efterfrågar och vi lyssnar på dem. Det är vad vi tänker leverera.

Avslutningsvis teasar Emmanuel Lusinchi med att det finns en hel del "riktigt spektakulära" grejer på gång för Star Wars: The Old Republic, men i slutändan säger han att det så klart är "spelarna som avgör" vad som är hett eller ej.

tvivlar på att nåt spel kommer upp i 10-11miljoner spelare, tror inte ens blizzards nya mmo i framtiden kommer få så många spelare. Sen tycker jag inte direkt att wow har mycket mer end game än swtor. 31/05 Vad SWTOR behöver. Spaceflight som INTE går på räls. Stora Spacebattles i PVP. X-Wing serien lyckades ju jättebra med det här, även i multiplayer! 31/05 Det kallas för Nord Korea 31/05 Ja det är tunga ekonomiska tider för en spelstudio när man gör 635 miljoner dollar (4.6 miljarder kronor) i ren vinst årets första tre månader.. Det är riktigt synd om stackarna. 31/05 Nja, snarare så att det krävs så mycket mer av MMO(RPG) än andra speltyper, speciellt solospel. Den typen av spel måste ju ha ett rejält omspelarvärde som inte solospel måste ha. Visst, solospel kan spelas om igen, det var inte det jag menade. Jag menad... 31/05 This ^ 31/05 Grymt spel och jag fortfarnde spelar det :) Finns en hel dell att göra, men bara om är villig att göra dom. :) 30/05 Kanske förstår branschen att framtiden inte är MMOs, det håller inte i längden. 30/05 Det är ett riktigt underligt MMO, som till skillnad från de flesta andra MMOerna är roligt att levla (även alts) i - i de flesta konkurrenter är det endgame det enda roliga, i SWTOR är det tvärtom. Det trista är också är att spelet är så innehållsfattig... 30/05 Ja, dom har gjort det mesta rätt med GW2 fick man intrycket av under beta helgen. Märkte dock av en stor tabbe, dom behöver placera ut mer events och quests för humans då man inte tjänar tillräckligt med xp i början. Betan slutade med att jag var lvl... 30/05
Skicka en rättelse