Brian Fargo blev nyligen utfrågad hur det kom sig att Wasteland 2 blev av i nutid, med hjälp av Kickstarter – och fick ur sig ett antal visa ord.

Tidigare i år vaknade den klassiska #Wasteland serien på allvar till liv i och med den framgångsrika Kickstarter-insamlingen till #Wasteland 2. Mannen bakom såväl föregångaren som det nya projektet, Brian Fargo, har i en intervju berättat om hur han och gänget på #Inxile Entertainment resonerar kring hela Kickstarter-vågen, och utvecklingsprocessen.

Han tillfrågades huruvida det skulle kunna bli tal om ett Kickstartat #Bard's Tale, varefter det gled in på hans tankar om själva Kickstarter-fenomenet:

– Du vet att, just nu, vill vi inte lägga ett uns av vår tid på att tänka kring någonting annat, eftersom, du vet, så känner jag mer ansvar för att leverera när det kommer till det här spelet än något annat jag någonsin gjort förut. Inte bara för att det påverkar mig personligen, utan även för andra människors skull. Eftersom jag och Tim [Schafer] är väldigt stora profiler när det kommer till det här, och om vi får till fantastiska produkter så kommer det göra det lättare för andra längre fram att lyckas med sina Kickstarter-projekt. Vi vill inte bli de där som folk pekar på och säger: "Ja, du vet ju vad som hände där". Det skulle vara dåligt för alla.

Vidare utvecklade han resonemang kring vad de egentligen vill ha ut och få fram i och med Wasteland 2 när han blev tillfrågad om han är rädd att bli känd som en "Fallout Junior".

– En av de bästa sakerna med att göra ett Kickstarter-projekt är när folk frågar mig om jag oroar mig huruvida vi kan attrahera den nya målgruppen, den unga målgruppen, den stora massan. Och mitt svar är alltid detsamma, vilket är: "Jag bryr mig inte." Eftersom mina fans har berättat för mig vad de vill ha. Jag skapar det här spelet för dem. De sponsorer som gav mig pengarna – jag vet vad de vill ha, och jag kommer kommunicera med dem genom hela processen. Vi kommer göra ett kick-ass top-down, isometrisk, omgångsbaserat spel med orsak och verkan, postapokalysm, rått, moget, vriden humor. Om jag lyckas med det, så tror jag att de nya kommer finna mig också. Vare sig de tror att jag är Fallout Junior eller inte – vilket är ironiskt – men låt dem tro vad de vill. För mig handlar det bara om att skapa den här core-upplevelsen och låta händelserna ha sin gång.

Fler intressanta resonemang och reflektioner finner du i själva intervjun.

Vad tänker du kring Wasteland 2?

Tack till Valpnos för detta #nyhetstips!
Skicka en rättelse