Tänker du att det släpps alldeles för få nya varumärken? Alldeles för få okända världar där du får upptäcka nya karaktärer, storys och sätt att spela? Men vems fel är det? Patrick Bach på #DICE har i en intervju med CVG väckt lite andra perspektiv på debatten som ofta präglas av att utgivarna är utsugare som – håll i dig nu – är ute efter att tjäna pengar.
– För oss skulle Battlefield 3 nästan kunnat släppas som en ny spelserie eftersom det är så många skillnader, men problemet blir då att det verkar som om spelare vill ha uppföljare, de gillar nästa iteration av spelen de älskar, och även om de säger att de vill ha nya varumärken slutar det med att när nya varumärken släpps, så är det ingen som bryr sig, ingen köper dem.
Vidare utvecklar han att det vore skoj med fler nya varumärken, men att det är "alla" i helhet som sätter käppar i hjulen för möjligheterna.
– Jag skulle älska om folk köpte nya varumärken och påvisade med sina plånböcker vad de vill, istället för att skylla på någon annan. Det är mycket pengar som investeras i spel, så man vill åtminstone ha delar av pengarna tillbaka.
Under intervjun konstaterade han att han inte får prata om #Mirror's Edge-serien i nuläget, men oberoende av det är hans tankar värda att reflektera kring. Han säger också att syftet med DLC till Battlefield 3 handlar om att ge spelarna något helt nytt, istället för att bara vandra i grundspelets hjulspår.
Vi gissar att Battlelog som nu är nere för stunden har något att göra med Battlefield 3 Premium, och inte med några nya varumärken. Kanske nu starkare än då.