Vems fel är det egentligen att det som släpps mest är uppföljare? Är det kanske ditt fel? Patrick Bach på DICE säger att skulden är spridd över många.

Tänker du att det släpps alldeles för få nya varumärken? Alldeles för få okända världar där du får upptäcka nya karaktärer, storys och sätt att spela? Men vems fel är det? Patrick Bach på #DICE har i en intervju med CVG väckt lite andra perspektiv på debatten som ofta präglas av att utgivarna är utsugare som – håll i dig nu – är ute efter att tjäna pengar.

– För oss skulle Battlefield 3 nästan kunnat släppas som en ny spelserie eftersom det är så många skillnader, men problemet blir då att det verkar som om spelare vill ha uppföljare, de gillar nästa iteration av spelen de älskar, och även om de säger att de vill ha nya varumärken slutar det med att när nya varumärken släpps, så är det ingen som bryr sig, ingen köper dem.

Vidare utvecklar han att det vore skoj med fler nya varumärken, men att det är "alla" i helhet som sätter käppar i hjulen för möjligheterna.

– Jag skulle älska om folk köpte nya varumärken och påvisade med sina plånböcker vad de vill, istället för att skylla på någon annan. Det är mycket pengar som investeras i spel, så man vill åtminstone ha delar av pengarna tillbaka.

Under intervjun konstaterade han att han inte får prata om #Mirror's Edge-serien i nuläget, men oberoende av det är hans tankar värda att reflektera kring. Han säger också att syftet med DLC till Battlefield 3 handlar om att ge spelarna något helt nytt, istället för att bara vandra i grundspelets hjulspår.

Vi gissar att Battlelog som nu är nere för stunden har något att göra med Battlefield 3 Premium, och inte med några nya varumärken. Kanske nu starkare än då.

mjo. Det är väl så:( 05/06 Sant, men ändå delvis genom Kickstarter då folk onekligen fortfarande är intresserade av genrer som inte tycks generera tillräckliga förtjänster för att löna sig. (Adventuregenren t ex.) Sen måste jag verkligen trycka på för indiescenen. Om det är nånst... 05/06 Byggnadsarbetare är ett fint jobb, men det förstörs just nu av att du tar order från någon aktieägare och att du tillsammans med dem som verkligen bygger, planerar och skapar inte har makten över era egna jobb. Hade ni som arbetade haft eget inflytande,... 05/06 Jag är byggnadsarbetare. Jag älskar inte mitt jobb, men det är ett arbete och jag gör det för att försörja min familj. Är jag en hora? Skulle jag hellre gå på social bidrag och bara flumma runt hela dagarna? Alla vill inte ha det så. Vissa av oss lever... 05/06 Bra böcker, filmer och målningar skapas inte på beställning. Samma gäller spel. Har man pengar som huvudmotiv försvinner allt annat ur bilden. Det är en själlös vara man säljer, ingen konst som förmedlar en kreativ tanke. 1. De som köper BF/CoD m.m. är... 05/06 Han är producent för ett av världens bäst säljande spel... Har du några exempel på nya spelserier de senaste 3 åren som sålt riktigt jävla bra? Tänk på att alla spelstudior inte har utgivare som EA/Activision bakom sig. 04/06 Går inte du till jobbet för att tjäna pengar? Detta som han pratar om är ju ganska basic egentligen. Det är stora företag som satsar mycket pengar. Hade Dice slängt ihop ett spel baserat på vad några griniga no-lifers här på FZs forum tycker skulle det... 04/06 Det finns flera anledning till varför spel inte säljer som dem ska ifall dem är nya. 1. för dem har inte ryckte bakom sig. 2. Marknadsföringen för spelen är mycket mindre än sig CoD och BF3. 3. För många spelföretag spenderar allt för lite tid med att... 04/06 Ni verkar ha en hel del källor som berättar hur de förväntar sig spel skall utformas, men ingen verkar titta på det. Undviker spel för människor med dålig koncentrationsförmåga och/eller låg intelligens men vad hjälper det när den stora massan verkar... 04/06 http://i.imgur.com/pENH8.jpg 04/06
Skicka en rättelse