"Eftersom vi ville få ut pc-versionen så fort som möjligt är den snarare en portning från konsol-versionen", säger spelets producent.

I en intervju med Eurogamer berättar spelets producent, Daisuke Uchiyama, att pc-versionen av #Dark Souls inte kommer att vara helt optimerad. Han menar att spelet ska ses som en portning från konsol-versionen.

– För att vara helt ärlig har vi problem med portningen på grund av vår brist av erfarenhet och kunskap när det gäller pc-portningar. Först trodde vi att det skulle vara enkelt, men det visade sig att så inte var fallet. Men vi är fortfarande i utvecklingsfasen och försöker knäcka nöten.

– I Japan är det inte en särskilt stor pc-marknad och vi har inte tagit hänsyn till den målgruppen tidigare. Det är en av anledningarna till varför vi inte har kunnat gå till pc-plattformen förrän nu.

Daisuke Uchiyama släpper den stora bomben när han får frågan om problemen med bilduppdateringen hänger med till datorspelsversionen.

– När det gäller pc-versionen är det snabba svaret nej. Vi kommer inte att fixa problemen med bilduppdateringen. Detta eftersom vi vill få ut pc-versionen så fort som möjligt. Därför blir den snarare en portning från konsol-versionen. Vi har inte lyckats göra någon specifik optimering för pc.

Som tröst till alla pc-spelare som nu har brutit ihop framför sina skärmar säger han:

– Men i utbyte mot detta har vi prioriterat att lägga till nytt material för både originalspelare och nya spelare.

Ser du fram emot nytt material eller är det en klen tröst?

Skicka en rättelse