Att det massiva onlinerollspelet #Star Wars: The Old Republic tappade över 400 000 spelare är allmänt känt. #Bioware själva har bedyrat att de fortsätter satsa fullt ut på spelet. Men lead designer Emmanuel Lusinchi säger in en intervju att det är svårt att hävda sig mot det kvalitativa free-to-play-motståndet.
– Jag tror att det är mer än free-to-play-modellen i sig – det handlar om den konkurrens som finns. Om det bara var free-to-play och spelen inte var bra skulle detta inte ens vara en fråga. Men det finns definitivt bra spel därute och de fortsätter komma, så detta påverkar såklart vår plan och vad vi vill göra.
På frågan om denna gratismodell skulle kunna fungera för The Old Republic hintar Lusinchi att stora förändringar kan vara på gång.
– Mmo-marknaden är väldigt dynamisk och vi måste också vara dynamiska. Om inte spelarna är nöjda med vad de har kommer de ständigt kräva uppdateringar, nya spellägen och annat material. Så vi tittar på free-to-play men mer än så kan jag inte säga. Vi måste vara flexibla och anpassa oss till vad som händer.