Bioware respekterar free-to-play-motståndet och avslöjar att de börjat kolla närmare på om gratismodellen är rätt väg framåt även för The Old Republic.

Att det massiva onlinerollspelet #Star Wars: The Old Republic tappade över 400 000 spelare är allmänt känt. #Bioware själva har bedyrat att de fortsätter satsa fullt ut på spelet. Men lead designer Emmanuel Lusinchi säger in en intervju att det är svårt att hävda sig mot det kvalitativa free-to-play-motståndet.

– Jag tror att det är mer än free-to-play-modellen i sig – det handlar om den konkurrens som finns. Om det bara var free-to-play och spelen inte var bra skulle detta inte ens vara en fråga. Men det finns definitivt bra spel därute och de fortsätter komma, så detta påverkar såklart vår plan och vad vi vill göra.

På frågan om denna gratismodell skulle kunna fungera för The Old Republic hintar Lusinchi att stora förändringar kan vara på gång.

– Mmo-marknaden är väldigt dynamisk och vi måste också vara dynamiska. Om inte spelarna är nöjda med vad de har kommer de ständigt kräva uppdateringar, nya spellägen och annat material. Så vi tittar på free-to-play men mer än så kan jag inte säga. Vi måste vara flexibla och anpassa oss till vad som händer.

Eve online använder sig självt av en egen variation av den modellen, nämligen att expansioner och liknande är gratis och allt man behöver betala är månadsavgiften, i kontrast till WoW där man även behöver betala för dessa. Känns mer motiverat i mina ögo... 24/06 Betalningsmetoden fungerar så länge utvecklarna visar att de är intresserade av spelet och att utveckla det vidare med hänsyn till spelarbasen där. Ett bra exempel är CCP och deras EVE - Online som lanserades 2003. Det blev ingen hit som WOW att den fic... 23/06 Dina argument låter vettiga, jag är glad att jag inte skaffade Tera 18/06 Med rätt folk är de roliga..........men jag stör mig på så kallad end game gear grind...........folk gnäller över att behöva grinda men vad gör de i end game? grindar SAMMA saker om o om igen istället för att mala på frammåt..... Sedan har Frogster inte... 18/06 Aah, så Tera blev med andra ord ingen hit? Hur är instancerna i spelet då? De verkade jäkligt intressanta när dom visades upp för första gången, death traps å allt. Blir det Guild Wars 2 för din del när det släpps? 16/06 SWGEmu har ju kommit en bra bit på vägen att återskapa servermjukvaran pre-CU. De satte en server-cap på sin server nu på 1500 pers för att det vart lite väl högt tryck på servern :) Visserligen är de i alpha-stadiet. Men klart spelbart. 15/06 Tacka vet jag ultima online, visserligen väldigt oförlåtande men hade världens bästa crafting, skill-system och framför allt: vem kan motstå ett spel där man kan tämja alla vilda djur i spelet och ha dem att fightas med:) Chicken fights ftw:) 15/06 God utveckling, jag spelar sällan annat än F2P. Månadsavgift är en relik numer i mina ögon. Den är inte särkilt motiverad längre. Det var en gång i tiden då serverunderhåll och liknande var en av anledningarna, men icke längre. I Activision-Blizzards... 15/06 Varför lyckas World Of Warcraft i såna fall? 15/06 Får känslan? Klart de kommer. 15/06
Skicka en rättelse