Deus Ex-legendaren besökte E3 och är djupt oroad över det eskalerade spelvåldet. "Vi måste sluta älska det", säger han.

Warren Spector, känd för spel som #Deus Ex och #System Shock, menar att spelvåldet gått på tok för långt.

– Ultravåldet måste få ett slut. Vi måste sluta älska det.

Han fortsätter.

– Jag tror inte på argumenten om dess påverkan men jag tror verkligen att vi avgudar våldet och att vi i vissa fall faktiskt kombinerar det med en barnslig approach på sexualitet. Jag tycker bara det är dålig smak. I slutändan tror jag att det kommer innebära problem. Vi har gått för långt med det sprutande blodet, genomborrningarna, knivarna, armågarna mot halsen.

Spector är aktuell med det icke-blodiga (får vi hoppas) #Epic Mickey 2: The Power of Two men i hans cv hittar vi en del titlar med våldsinslag. Något han absolut inte förnekar, snarare tvärtom.

– Deus Ex hade sina våldsamma stunder men dessa designades för att – om de lyckades med det eller ej kan jag inte säga – de designades för att få dig att känna obehag, något jag inte ser händer idag.

Men i ditt första inlägg så skrev du bara att du gärna spelat fredliga spel så länge det funnits något bra i den kategorin. Det finns det ju. Portal 2 var ju uppe som GOTY kandidat förra året t ex. Snart kommer Sim City och det ser ju lovande ut för de... 18/06 Du förstår vad jag menar och du behöver inte trolla. Bättre att komma med en reflektion på det jag sa. Håller du inte med om att det behövs nytänk i det smala datorspelsutbudet? Krig, plattform, rts eller pussel. Vad hände med Outcast till exempel? 18/06 Ju äldre man blir ju mer förstår man och ju mindre blir man intresserad av våld i spel, film etc. Förhoppningsvis iallafall om det går åt rätt håll i utvecklingen. Är du en kåkfarare m.fl. kommer du troligen inte på det under din livstid. Då sitter du... 16/06 Det behöver man inte vara. Man kan skilja på det verkliga och det overkliga dessutom så tror jag att man generellt bara är ute efter att klara av ett spel, att få motstånd o sedan vinna. Och mer realistiskt våld behöver inte innebära att man blir avtrub... 16/06 Här har vi en som har blivit våldskadad av spel. Lås in dig på ett vårdhem innan det är för sent 16/06 Om man ska ha realism i spel så är det svårt att inte ha våldsinslag med. Sedan kan man ju diskutera om hur mycket extra /ultra våld man behöver. Ta tex Sniper Elite v2 och Sniper Ghost Warrior De är väldigt lika i animeringar vid FI träffar. Men tycker... 16/06 Jag håller med, spelen har ballat ur totalt, från att vara roliga, underhållande med innehåll utav action, problemlösning, humor, romantik mm till att bli 2a klassens köttkvarn Skitspel med andra ord Motorsågsklubban = Dynga, flåt, JAPANSK DYNGA! Negers... 16/06 Tyvärr så säljer våld och sex innehåll i princip sig själv. Så det är inte konstigt att många utvecklare utav spel väljer denna smala väg. Visst finns det guldkorn att finna om man letar lite utanför ramarna, men dessa spel är tyvärr idag en försvinnand... 16/06 Du har så rätt, kan nog inte vara något annat än Seed. tack för infon :) 16/06 Jag tror att du menar Seed, som släpptes (och tyvärr stängdes ner) 2006. Minns att jag själv tyckte att det lät som en väldigt spännande idé och provade på den öppna betan, men det blev aldrig mycket mer än så för min del. Länk till artikel om studions... 15/06
Skicka en rättelse