Crytek säger att det Epic visat upp med Unreal Engine 4 gjorde de för redan tre år sedan.

Under årets E3 debuterade #Epic sin nya spelmotor Unreal Engine 4 med dunder och brak. Några som (otippat nog) inte var lika imponerade som många andra är Cryengine 3-tillverkarna #Crytek, som hävdar att det Epic gör med Unreal Engine 4 var saker de gjorde för redan tre år sedan.

– Det enda jag kan säga är att Cryengine 3 redan existerar med samma kvalitet som Unreal Engine 4. Den har redan funnits i tre år nu. Du kan gå tillbaka tre år till GDC-filmerna. Vad vi visade upp där är mer eller mindre vad Unreal Engine 4 visar upp nu. Och vad många andra gör just nu också, säger Crytek-chefen Cevat Yerli.

– Vi har sagt att Cryengine 3 är next-gen-redo sedan tre år tillbaka. Vi står fast vid det. Om jag tittar på vad folk kallar next-gen-teknologi nu så är det vad vi fick se för tre år sedan. Vi hade redan massiva partikelsystem, vi hade redan GPU-rendering, allt det här. Deferred shading. Vi hade tesselation redan sedan vi skeppade Crysis 2. Vi hade redan DX11. Vi snackade bara inte upp det som teknikdemonstrationer, vi har spel som skeppats och som klarar av det.

Cryengine 3 eller Unreal Engine 4 – vilken spelmotor tror du är framtiden?

Bilden kommer från Cryengine 3-titeln Crysis 2.

Gissar på ue4 men är inte helt säker ce3 är fortfarande riktigt grym 27/01 Jag vet inte heller hur det går till, men som vanligt så var väl konsollerna prio 1, och då stoppade man väl tillfälligt utvecklingen av DX11-material. Att man byggde in hela DX11-stödet i motorn i efterhand känns väldigt tveksamt... 19/06 Fast om grafikmotorn hade stöd för det, varför behövdes då en dx11 patch? Se på the witcher II. Den hade inbyggt dx11, precis som deus ex HR. Ingen av dessa spel behövde en dx11 patch för att aktivera tesselering. Vet som sagt inte hur Crytek har progra... 18/06 Bara en liten detalj: Att spelet inte hade DX11-stöd betyder inte att grafikmotorn inte hade det. 18/06 Dom som pratar om sina konkurenter brukar vara dom som känner sig i underläge 18/06 "CryTek"... Grina... Teknik... :P 18/06 Som utvecklare är det mycket skönare att använda UE än CE. Det är också väldigt trevligt att spelen går att spela på en gammal laptop. Det är iaf min åsikt. 18/06 Crytek har ett väldigt lämpligt företagsnamn, tycker att dom inte gör annat än att gria över allt hela tiden... 18/06 Att dom bara var tvungna att uttala sig om något sådant här visar bara vilken felaktig attityd dom har. Dom försvarar sig och skryter helt enkelt när Epic bara demostrerar sin motor. Efter Crysis 2, pay2win och förmodligen Crysis 3 så verkar det som Cry... 17/06 Problemet var ju att ingen kunde spela spelet på dessa inställnigar när spelet släpptes, det var och är sjukt snyggt med inte direkt bra optimerat. 17/06
Skicka en rättelse