När en konservativ dagstidning i Iran hörde talas om Navid Khonsaris nya spel så brännmärktes han som spion av sitt eget hemland – och kan inte återvända.

Spelutvecklaren Navid Khonsari har jobbat med spel som #Grand Theft Auto 3, #Max Payne och #Alan Wake för välrenommerade spelhus som #Rockstar och #Remedy, men när den iranskättade (numera Toronto-baserade) spelutvecklaren påbörjade sitt nya projekt om den iranska revolutionen så brännmärktes han som spion av sitt eget hemland.

– När folk hörde talas om spelet hamnade det i en konservativ dagstidning i Iran och jag blev utmålad som spion. De säger i praktiken att jag gör propaganda. Så, som ett resultat av detta, kan jag inte återvända till Iran nu. Det suger eftersom jag har familj där, inklusive äldre släktingar, säger Navid Khonsari.

Det kontroversiella spelet han jobbar på just nu heter 1979, och fokuserar sig på gisslankrisen på den amerikanska ambassaden i Teheran samma år. En av hans iranska medarbetare som jobbat på spelet har flytt landet sedan titeln uppmärksammades, säger han.

– Vi har inte ens släppt något än. Men du är skyldig bara på grund av samröre.

Andra spel kring liknande konflikter som Navid Khonsari skulle vilja göra vore 1982 El Salvador, 1988 Panama, 1992 Liberia och 1995 Bosnia.

Skicka en rättelse