En drös med nya funktioner kommer i den patch som har tagit längst tid att utveckla hittills.

#Mojang Specifications hemsida går det att läsa en beskrivning av 1.3-patchen till #Minecraft. De har delat upp patch-beskrivningen i "Det bra", "Det dåliga" och "Det fula".

Till de bra sakerna hör en massa buggfixar och nya funktioner. Till exempel funktionen att dela singleplayer-världar i multiplayer, nytt material, möjligheten att handla med bybor och möjligheten att skriva i böcker.

Den dåliga saken som kommer med 1.3 är att Minecraft kommer att bli lite mer krävande. På grund av den nya multiplayer-/singleplayerfunktionen behöver världen både simuleras och emuleras vilket innebär ökat tryck på processorn. Mojang siktar på att optimera detta till patch 1.4.

Till sist innebär den "fula" saken problem med ljussättningen. Utvecklarna skriver att det är svårt att fixa eftersom ljus har en stor påverkan på bilduppdateringen. En extremt enkel version av "Adventure mode" lanseras också i 1.3. Det är dock ofärdigt och kommer att utvecklas i kommande patchar.

Spelet är ju fantastiskt, så mest på den punkt att du spelar i långa sträckor, tröttnar , för att sedan återkomma och skapa en ny värld och få samma känsla som första gången du prövade MC. Fler spel som kan lyckas med detta eftersökes :) 07/07 Bara för att det inte är raketforskning som pågår i bakgrunden så betyder inte det att prestandan måste vara bra. Förstår inte varför mycket folk fortfarande inte förstår varför Minecraft är så krävande som det är. Jeb borde skriva en artikel som förkla... 06/07 Tar man bort Java så försvinner ju också plattformsobereondet, vilket är väldigt viktigt för Minecrafts framgångar. 06/07 Yes det är kodat i java, sedan ser jag inget större problem med att Minecraft använder sig av java heller så. Dom bekymmer folk stöter på med lagg m.m är ju för dom har en kass dator eller att java krånglar smått. Men då är det ju bara att installera... 06/07 Öh, ja, men det är ju den största källan till prestandaproblemen. Det är ju inte direkt ovanligt att spelet tuggar i sig den ena efter den andra gigabyten minne samtidigt som den tar beslag på en stor bit processor, och detta av ett spel som tekniskt... 06/07 Det är väl kodat i java? 06/07 Ni kan ju börja med att överge Java-skiten så fixar ni nog prestandan rätt lätt... Java är och kommer alltid förbli en flaskhals i detta spelet. Och fixa plugin-systemet först kanske innan ni krämar in mer skräp i koden, är ju alltid sunt att FIXA de... 06/07 Testa installera om java, hade nåt liknande problem förut då minecraft frös och stängde ner sig själv men efter att jag installerade om java så funkade allt felfritt råkade ha 32-bits versionen istället för 64 06/07 Låter som en dålig dator, hände min förra. 06/07 jippi 06/07
Skicka en rättelse