David Cage på Quantic Dream säger i en intervju att spel kommer att dö om inte branschen innoverar sig mer.

Skaparen av #Heavy Rain och #Beyond: Two Souls, David Cage på #Quantic Dream, berättar i en intervju med Gamesindustry att han tror att spelbranschen måste förnya sig för att överleva.

– Den här branschen kommer att dö om den inte försöker vara mer innovativ och komma på nya idéer. Det är bra att du kan skjuta på monster, det är kul och kommer alltid att vara framgångsrikt. Men samtidigt – varför inte ge spelare valmöjligheter? Ge dem olika alternativ, säger han.

David Cage säger att det inte är upp till honom att bestämma vad spelbranschen ska göra och inte göra, utan att han bara talar för sin egen studio.

– Jag skulle inte vara intresserad av att göra mjukvara för att sälja bra kring jul. Jag respekterar folk som gör detta, men det är inte hur jag ser på mitt jobb. Jag är intresserad av att använda detta medium till att uttrycka saker och utlösa djupare känslor. Jag tror att du kan göra det om du gör filmer, TV-serier och så vidare... Alla uttrycksformer är väldigt bra för detta. Men i spel hoppar vi och skjuter bara. Vad sägs om att prova något annat?

När FZ recenserade Heavy Rain berömdes storyn och ambitionen att försöka skapa något nytt. Och David Cage menar att spel har potential att faktiskt framkalla ännu mer känslor och vara ännu mera fängslande än andra medium.

– Det är ett fantastiskt medium. Det är galet vad du kan göra med det här eftersom förhållandet du har med upplevelsen är så annorlunda gentemot vad du har med något annat. När du kollar på en film är du bara passiv. När du ser en berättelse är berättelsen bara berättad för dig. Men när du är i ett spel berättar du berättelsen. Du kan bestämma vad som ska hända. Och du kan göra din egen berättelse baserad på dina val och dina moraliska beslut. Det är fascinerande.

Vad tycker du – behöver spelbranschen mer innovation?

På liknande sätt kan jag fråga dig om du har underlag för motsatsen? Av vad jag sett så kryper genomsnittsåldern uppåt, men knappast i trakterna 60-70 år. Kommer nog men fortfarande håller den gamla generationen ganska hårt där. Finns ett antal men lång... 10/07 Har du något underlag för det påståendet? Mer än anekdoter? 10/07 Det är ju ganska lättförklarligt. Den äldre demografin är helt enkelt inte intresserad av spel. När nuvarande generationen blir äldre kanske det ändrar på sig och spelindustrin breddar sig. Men den större skalan växte aldrig upp med spel så föga förvåna... 09/07 Det är ju ganska självklart det Cage säger och har varit ganska länge. Inget som kommer direkt som en nyhet utan något man har funderat kring själv en hel del år nu. Man blir äldre och äldre och man spelar färre och färre titlar. Mindre som intresserar... 09/07 Dragon's Lair var rätt svårt. Det var dessutom dagen då jag insåg att "quick time events" inte var någon spelmekanik som jag uppskattade. Idén är fortfarande densamma. Skaka på kontrollern på rätt sätt på rätt tidpunkt så spelar vi upp nästa video. Jag... 08/07 Självklart. 08/07 Absolut, minns än idag hur sjukt svårt Dragons Lair var tack vare att det krävde sådan oerhörd precision, Space Ace som kom efter krävde inte samma precision och det är väl det spelet som mer kan liknas vid dagen QT inspirerade spel. 07/07 Håller med om uppföljarhysterin, den måste upphöra eller iaf lugna ned sig. Måste dock påpeka att jag slutade med COD efter det första, avskyr HALO och gears är bleh. Jag älskar spel som bygger på story som tar 20+ timmar att klara. Så kort, tycker FPS... 07/07 Ja, detta är nog den största anledningen. 07/07 Bristande innovation är inte det största problemet. Jag spelar många dumma "hoppa och skjuta"-spel och skäms inte för det. Det största problemet enligt mig är förenklingar av spel så att det ska tilltala en större publik. Spel som tidigare varit väldigt... 07/07
Skicka en rättelse