När #Konami släppte konverteringar av #Silent Hill 2 och #Silent Hill 3 i samlingsboxen #Silent Hill HD Collection så gjorde de ett bedrövligt hafsjobb, och Silent Hill-fans (och till och med de ursprungliga utvecklarna) undrade vad de höll på med. Senare framkom det att portningen byggde på inkomplett källkod eftersom den helt enkelt slarvats bort.

Uppdateringen fixar till bilduppdateringen, röstsynkningen, försvunnen musik och diverse andra buggar. Och DIMMAN! Dimman blir återigen tätare, eftersom de inte ens fick den rätt från början.

Nu väntar vi bara på att patchen släpps även till Xbox 360-versionen, så även de gröna spelarna slipper lida.

Så här beskrev en av Silent Hill HD Collection-utvecklarna hur det var att arbeta på spelet.

– Vi fick all källkod Konami hade tillhands – vilket visade sig att det inte var de slutgiltiga lanseringsversionerna av spelen. Under debug-fasen behövde vi inte bara hantera de förväntade "konverteringsbuggarna", utan vi behövde också krossa småkryp som original-teamet tagit bort innan släpp, men som vi aldrig hade sett förut, säger senior associate producer Tomm Hulett.

– Mycket material som texturer och ljud behövde tas ur det kompilerade spelet, och det för med sig en hel drös med unika problem, särskilt ovanpå de knepiga programmerings-workarounds som fanns med i originalspelen. Vi hade verkligen händerna fulla. Jag tror att vid ett tillfälle var Heather blå.