Marcin Iwinski på CD Projekt Red tror att de företag som utnyttjar spelare genom att ta betalt för allting kommer få sota för det i längden. Karma is a bitch.

Det är inte sällan diskussioner kring vad som borde ingå vid köp av fullpristitlar, vad som sedan bör få släppas i DLC-form, och huruvida dessa tillägg ska kosta något. #CD Projekt har rönt stora framgångar med såväl #The Witcher som #The Witcher 2: Assassins of Kings, och tror på en modell där man får sig ett gott rykte genom att erbjuda mer. Första spelet putsades till med gratistillägget #The Witcher: Enhanced Edition vilket gav drivor av gameplay och tillputsning. Ja, utan extra kostnad. Detta ser en av grundarna, Marcin Iwinski, som ett naturligt tillvägagångssätt för dem.

– Ja, vi hade massor av diskussioner när det kommer till The Witcher 1:s Enhanced Edition. Det var lite annorlunda då eftersom vi hade en utgivardeal medan vi nu för tiden har distributionsdeals. När vi hade det där utgivaravtalet gick vi till utgivaren och sa, "Så, vi har den här idén där vi skapar allt det här materialet, allt det nya innehållet, och vi tar inte betalt för det, vi ger det till spelarna gratis. Vad tycker ni om det?". Utgivaren blev helt till sig och sa, "Vänta lite nu! Låt oss kräva 10 dollar! 10 Euro!". Men vi trodde att vi skulle sälja mer om vi gav ut det gratis, säger Marcin Iwinski till Gamasutra.

– Och när vi gav ut det gratis såg vi en försäljningsökning av Enhanced Edition eftersom det helt enkelt skapade good will, och fräschade upp produkten. Du kan alltid göra det från två vinklar och tyvärr ser jag att industrin trendar mot att överutnyttja spelarna, och jag tror att det kommer slå tillbaka mot utgivarna som gör det, och till slut så kommer folk sluta köpa deras saker. Det är helt enkelt inte så saker fungerar.

Vad tror du, kommer hetsen att sälja saker vid sidan av slå tillbaka mot de utgivare som vill ge så lite som möjligt för så mycket som möjligt? För CD Projekt går det verkligen bra, då det senast förra veckan röjdes att spelserien sålt i 4 000 000 exemplar.

Bildtext: I'm bigger, better, stronger, faster, more epic, more legendary. Enhanced... And free! Och jag fanns inte heller med på skivan från början.

Äskar CD project och dom verkar ha en sund instälning till spelindustin, men...verkar dom inte alltid lite dryga? Det finns aldrig någon ödmjukhet. Är bland mina två favoritutveklare men blit alltid lite iriterad när jag läser nåt av deras utalande. 21/07 Mer klokheter från mitt favoritspelhus! 19/07 CD Project, nuff said :D 19/07 Skulle gärna vilja veta varför CD Project som nytt bolag skulle ha haft bättre möjligheter än vilken annan nystartad utvecklare som helst. Du verkar tro att de skulle ha haft någon form av fördel mot andra utvecklare. Skulle nog snarare vilja hävda mots... 18/07 Mitt var lite sarkastiskt skrivet, jag menade att dom som inte vill ha det som dotque beskrev, dvs spel med "Modning, Demo, Dedikerade servrar, Ständigt patchande." tycker om spel som är t ex linjära och har buggar. Inte helt seriöst alltså, utan mer... 18/07 Det är mer troligt att dem gjorde det för goodwill än för att bara tjäna mer pengar. Det är inte så överdrivet osannolikt då det faktiskt finns självstående företag som inte bara ser sig själva som kassakor. 18/07 Ja precis men hur ska man kunna lana om det inte finns något lan stöd? På våra lan där vi brukar vara 50-70 personer så styr vi det mesta som vi kan via lan nätverket. Visst krävs spel som Sc2 internet och annat. Inte så många som har lärt sig vad "LAN"... 18/07 Ja de valde ett alternativ av två möjliga. Andra företag kanske inte har samma möjlighet eller har en situation där det ser annorlunda ut. Om du som företag ser att du tjänar 10x mer på att släppa DLC för säg 100kr så ska man väl göra det enligt den där... 18/07 Menar du dagens spel eller föregående som dotque menar? 18/07 Hur många är det som faktiskt "LAN:ar" som man gjorde förr? Nu för tiden är det (åtminsone) ADSL överallt och de som sitter och "LAN:ar" är ju alla uppkopplade. Många spelar spel över nätet och laddar ned saker istället för att spela "internt" på nätet.... 18/07
Skicka en rättelse