I augusti släpps Peter Molyneux första titel från hans nystartade experimentstudio. När spoof-Molydeux skapar reklamfilm går ironin definitivt inte på sparlåga.

I mars rapporterade vi om Peter Molyneux-spoofen @Molydeux som ledde till ett helt globalt spelskaparevent baserat på spoof-mannens galna idéer. Nu, ett antal månader senare har Molyneux lämnat #Lionhead Studios och dragit igång #22 Cans, något av en experimentstudio där första titeln Curiosity är ett free-to-play-spel där man kan köpa DLC. Detta DLC används för att slå på en kub, och det är endast den som slår sista slaget som får se vad som finns däri. Priserna skiljer mellan några kronor, och hundratusentals kronor, men i slutändan uppges målet vara att se hur nyfikna människor egentligen är. Ju bättre vapen, desto större chans att just du får slå sista slaget. Nu har spoofen Molydeux skapat sig en egen liten reklamfilm för Molyneux projekt, vilket du bör beskåda nedan.

Molyneux är känd, och i en del kretsar ökänd, för att ha en diger lista intressanta tillika starkt positiva ord att beskriva sina spel med. Han har en stark kreativ ådra, och ligger bakom en hel del storslagna serier och kanske allra mest när han styrde #Bullfrog Productions för sisådär fjorton tusen år sedan.

Molydeux lyckas dock ta löftena och drömmarna till nästa nivå. Värt att notera är att Molyneux själv sagt att det bland annat var Molydeux som fick honom att lämna Microsoft-skeppet och segla ut på sitt egna kreativa hav. De konstiga tillika intressanta Molydeux-idéerna fick honom att längta efter möjlighet att följa kreativa idéer som inte begränsas av att vara bundna till en stor utgivare med särskilda krav.

Mot slutet av augusti släpps Curiosity. Är du nyfiken?

Skrev utan personer som, alltså menar jag inte enbart Molyneux utan även personer som Will Wright, Sid Meier, David Perry, Warren Spector och självklart Brian Fargo för att bara nämna ett par av alla de som varit med och bidragit till dagens spel. Får... 21/07 Njae, det tycker jag är att ta i lite, så där värst världsomvälvande har inte hans bidrag varit. Majoriteten av spelare har nog inte spelat allt han sysslat med: The Entrepreneur (1984) (designer/programmer) Druid 2 Fusion (1987) (designer/programmer)... 20/07 Problemet har nog alltid varit att hans fantasi inte gått att göra till verklighet. Vi såg detta i Milo (och vi ska tydligen få se prov på mer av detta i kommande The Journey) och själv tyckte jag konceptet som sådant var väldigt intressant men återigen... 20/07 Han har ju många grymma spel bakom sig, både under hans tid i Bullfrog och i Lionhead. Jag tyckte Fable 1 och Black and White var skitbra och hade en väldigt annorlunda känsla. Innoverar gör han definitivt tycker jag, lovar alldeles för mycket gör han... 20/07 Även en sådan person som Itagaki behövs i spelbranschen, efter att han lämnade Techmo så verkar det gått åt helt fel håll. Det finns uppenbarligen en efterfrågan för svåra spel som just Ninja Gaiden och kommande Dark Souls för pc. Spelindustrin behöver... 19/07 Haha, good one! :) 19/07 Molyneuxception 19/07 Håller med! Skulle gärna vilja se Black & White 3! :( 19/07 Själv känner jag ingen sorts lust att hjälpa till i hans experimenterande. Peter säger hela tiden att han vill kliva utanför ramarna, men det är för det mesta andra som får ta konsekvenserna när det inte funkar. Varför lämna Lionhead? Kanske blev han... 19/07 Kubception! 19/07
Skicka en rättelse