Citatet är taget från Gamesindustrys intervju med #Silicon Knights VD Denis Dyack som hävdar att vi numera inte tycker längden på spelen är en viktig faktor.

Legacy of Kain had about sixty hours of play, but games have changed. People don't want that any more. I don't care how good the game is, I don't want to play something that's one hundred hours long,

I den tudelade intervjun talar Dyack också om problemen som flera olika spelplattformar orsakar. Om han får som han ville skulle vi bara ha en maskin att spela på, vilket han tror är oundvikligt i framtiden.

It's inevitable. When mobile phones first came out they were very expensive. Now you can get them for free. As more and more people play games the value of the console diminishes. The only value in the console is in the game. If you assume the console business is a three-way war, and the console manufacturers are spending massive amounts of money to create a unique system, if no one wins this war, can all those that have spent so much money make it back? Is this worthwhile?

Nej, de flesta håller nog med om att det ska vara lite längd på spelen. En riktigt bra ide håller ofta för ett riktigt långt spel, och givetvis tvärtom. Försöker man göra långa spel med halvkassa ideer så blir det sällan bra. Sedan finns det givetvis... 06/05 "gamers vill inte ha för långa spel"... ej heller "för korta spel". ;) 05/05 Max payne 2 var för kort. :) Open ended a la Morrowind ftw. 05/05 Kort men otroligt bra singleplayer a la Half-Life 2: Episode 1 är helt klart bäst! Hellre ett billigare, kortare och framförallt bättre spel än ett längre, dyrare och med sämre kvalitet. Och så har man råd att testa fler spel om dom är billigare och kor... 05/05 Lagom är bäst som dom flesta redan konstaterat. Jag tycker 15-30 timmar är rätt lagom för ett spel. Längsta spelet jag spelat på senaste tiden är ff12 där jag nu är uppe i ca 70 timmar och inte är klar än. Men där kan man dra ut på tiden väldigt länge... 05/05 Så länge spelen inte är enformiga så kan dom vara hur långa som helst. Men ett FPS i stil med Doom räcker med 5-10h för att i alla fall jag inte ska tröttna. Men det skulle ju aldrig funka att göra ett RPG som tar slut efter så kort tid. Förutsatt att... 05/05 Beror på spelet imo, varierande spel som t.ex. GTA serien där du får göra olika saker hela tiden, får gärna vara långa. Spel som Far Cry var i min mening totalt förlångt och enformigt för att orka spela igenom utan att tröttna, var samma sak hela tiden... 05/05 Om spelet blir så långt att bara inbitna spelare klarar av det så är det ju något fel. Det borde nog läggas mer fokus på att göra spelen roliga att spela, än att se till att storyn blir lång och utdragen. På så vis kanske man får lust att spela om spele... 05/05 eller så gör de bra actionspel istället som håller längre, som t ex Mafia 05/05 Om det är repetivt så vill man självklart att spelet inte ska vara för långt men hela grejen är väl att man ska vara underhållen hela vägen igenom? Låter som standarden i spel idag är så repetivt att ingen vill köra det längre än ca 10 timmar. 05/05
Skicka en rättelse