En av cheferna på Ubisoft menar att kontrolldosor till konsolspel är onödigt krångliga. Hon vill istället se en motsvarighet till Star Treks "Holodeck" där spelaren är totalt innesluten i spelet.

I en intervju med Official Xbox Magazine säger Jade Raymond, verkställande direktör på #Ubisoft Entertainment och en av frontfigurerna för bland annat #Assassin's Creed-spelen, att dagens kontroller är för komplicerade och att de inte får spelaren att känna sig delaktig i spelet.

– Jag var en riktig "trekkie" när jag var ett barn och jag drömmer om att vi tillslut kommer att lyckas skapa Holodeck – alltså totalt inlevelserika upplevelser. Jag tror att en av de stora barriärerna är kontrollerna.

Jade Raymond menar också att det är viktigt att locka fler människor till spelbranschen och att det därför är mycket viktigt med lätta och kreativa kontroller.

– Nästa generation konsoler borde verkligen lägga mer vikt vid Kinect och andra gränssnitt utan dosa. Jag hoppas att vi går bortom vad vi redan har och utvidgar det ännu mer.

– Som en hardcore-spelare vill jag se saker integrerade i hardcore-spel på ett sätt som gör dem bättre eftersom jag inte spelar träningsspel. Jag kan bara inte föreställa mig göra det. Jag skulle älska att kunna luta mig runt ett hörn och integrera mer naturliga rörelser. Tekniken för detta är inte riktigt här än, men jag hoppas att det kommer att vara det snart.

Tror du att dosan kommer att skrotas helt i framtiden? Gör din röst hörd i kommentarsfältet.

ääh, allting är farligt!. Man får ju iaf hoppas på antingen Star Treks "holodeck" eller Capricas "holoband", som man sätter på sig, och lurar hjärnan till att tro att man är där bandet säger till man är, så i stort sätt så är man i en virtuell värld.... 31/07 Seriöst? De gnäller på kontrollerna och att de inte får spelaren involverad och de sattsar inte på wii u? wii u är väl det som gör en mest involverad och så säger de att dagens kontroller inte funkar. 27/07 Ett företag som inte ens kan göra spel som fungerar kanske ska hålla sig borta från att tillverka holodecks? Om jag dör i en spelsession ska det vara pga. att jag dygnar ett bra spel (läs: inte från Ubisoft) och struntar i att äta och dricka, inte för... 27/07 Ja, det är ungefär det sista man vill göra när man kommer hem från jobbet. Om golvkrälande och prata med tvn skulle ersätta handkontrollen helt och hållet så får jag nog hitta på nåt annat att göra då jag helt enkelt inte skulle orka spela längre. Nu... 26/07 Hehe, så sant så sant. Hade gärna sett hennes min om någon kommenterat detta vid intervjun. :) Om jag vore henne så skulle jag fokusera på att ta bort allt strul som folk som BETALAT för sitt spel prackas på genom DRM, innan jag börjar fantisera om spej... 26/07 Jag känner att det är en enorm barriär mellan mig och Jade Raymond. Jag vill, men inte hon. 26/07 Den enda typ av spel jag verkligen inte tycker om Mus och Tangentbord i är Third Person och Racing. Sikta med musen vore nog bättre oavsett vilket spel vi snackar om, men jag står inte ut att springa runt i ett Third Person med WASD. Känns ...väldigt... 26/07 you don't say! 26/07 Sant, jag dissar ganska hårt. Men du har rätt att spel som fighting, racing och sport känns skönare att sitta framför en tv att spela, med handkontroll. Finns knappt inget bättre en att ligga i soffan och spela final fantasy på stor tv. Jag har iof både... 26/07 Håller med, kontroller funkar bra för vissa typer av spel medan andra bäst spelas med mus och tbord, ingendera är bättre än den andra då båda har svagheter likväl som styrkor. 26/07
Skicka en rättelse