Gratis drar in mer pengar än vi kanske tror, menar tre branschkunniga.

Freemium-modellen kan komma att få stor inverkan på framtidens spelförsäljning. Det tror tre branschkännare som MCV UK talat med, bland annat #EA Interactives Nick Earl.

– Framtiden handlar inte om engångsbetalningar, framtiden handlar om freemium, säger han.

Han menar att freemium-modellen, alltså spel som i grundutförandet är gratis och mervärde köps för små summor pengar, kan ge goda intäkter. Folk lockas av saker som är gratis, säger han och tillägger att betalningsviljan är förvånansvärt stor.

– Ett hyggligt antal människor övergår till att betala, och även om de kanske inte betalar jättemycket så betalar de flesta faktiskt mer än man tror, säger Earl.

Free-to-play-spel fyller en viktig funktion i det att folk får testa spelen innan de betalar för dem, menar BBC Worldwide-medarbetaren Robert Nashak i samma intervju.

– Det har visat sig att gratis är det pris folk vill betala för spel, säger Nashak. Det fina med freemium-modellen är att det hjälper kvalitetsspelen eftersom alla får testa innan köp, och jag tror det leder till högre kvalitet överlag eftersom du inte kan tjäna pengar om du inte lockar folk till dig.

Så, en sorts svar på spelarnas ständiga önskemål om demoversioner innan release. Tror du detta är framtiden för spelbranschen?

Man kan ju spela LoL helt utan att lägga en krona om man vill, det är bara skins och om man vill lösa Champions fortare som man betalar för samt Run-sidor om man behöver fler sådana. Inga måsten öht där. 31/07 Sen får du dock räkna in med att GW2 kostar inte i månaden, eftersom att dem redan förklarat att dem inte behöver den sortens kostnad. Jämfört med WoW som kostar i månaden bara för att du ska få fortsätta spela spelet du betalt 500kr för när det var nyt... 31/07 jag spawnar litte på ett mmorpg i huvudet & på papper som jag inte trodde jag kunne komma på hur jag skulle kunna få till f2p och månadskostnad funkar typ bara på storföretag's spel. men jag kom på ett sätt och man kan klassa det som en typ av p2w men... 31/07 1. Köp av fulla spelet sedan stora expansioner. 2. Köp av "fulla" spelet med små DLC's. 3. Köp av spelet men bara kosmetiska microtransactions. 4. Free2Play med obligatoriska microtransactions? Möjligtvis: 5. Köp av spelet samt microtransactions som lås... 31/07 Personligen gillar jag inte "sidegrades". Är ett rött punktsikte eller ett grönt bättre? Om en person spelar bättre med ett grönt så ger det en fördel om den personen kan välja den färgen. Tävlingsmomentet urholkas direkt om inte alla spelare har tillgå... 31/07 Freemium är ett alternativ till att ha ett demo, det är bara bra om man inte vill köpa grisen i säcken och inte vill bli lurad av nån idiot(alla) recensent igen. 31/07 Finns en ganska simpel anledning till det. Vilket spel tror du kommer påverkas medt när Dota 2 har släppts, LoL eller HoN? Det är inte så mycket generositet ifrån deras sida som det är ett nödvändigt ont för att kunna hålla sig i matchen. Dota 2 kan gör... 31/07 Då tror du helt fel. Deras mål är att tjäna pengar, tjäna pengar gör man genom att göra spel som så många som möjligt köper. Barn under 18 år är INTE den största gruppen spelare, så varför skulle de rikta in sig på dem? Det är många med mig som har spel... 31/07 Nej, det är ju just det ja säger. Sen ang "Kids under 18 är inte direkt den köpstarkaste gruppen gamers ändå" Avarange var väll 35år hörde jag någonstans för ett tag sedan, så du har ju helt rätt på så sätt. Men personligen tror jag det är bra mycket... 31/07 Det är inte meningen att barn under 18 ska kunna göra det utan målsmans tillstånd heller. Kids under 18 är inte direkt den köpstarkaste gruppen gamers ändå. 31/07
Skicka en rättelse