Men inte för alltid! När grafiken blir fotorealistisk och den ultimata konsolen är släppt anser Christoph Hartmann att det är dags att utforska nya genrer.

Huruvida spel är ett format som passar alla former av emotionella utlopp är en fråga som får olika svar, beroende på vem du frågar. Globala #2K Games-chefen Cristoph Hartmann menar på att det i nuläget inte är lönt att försöka kämpa mot filmindustrin ännu för att, well, tekniken inte är där ännu.

– Att återskapa en Mission Impossible-upplevelse i gamingvärlden är lätt; att återskapa känslorna från Brokeback Mountain kommer att bli svårt, eller åtminstone väldigt känsligt i det här landet... det kommer bli väldigt svårt att skapa väldigt djupa känslor som sorg eller kärlek, saker som för filmerna framåt, säger Hartmann till GI.biz.

– Innan spel är fotorealistiska kommer det bli väldigt svårt att öppna upp för nya genrer. Vi kan egentligen bara fokusera på action- och shootertitlar; sådana passar konsolerna vi har idag.

– För att dramatiskt förändra industrin till något där vi kan applicera en mängd olika känslor, tror jag att det endast kan hända när vi nåt punkten att spel är fotorealistiska; då har vi nått en slutpunkt och det kanske blir den slutgiltiga konsolen.

Hur Hartmann ser på titlar som #Heavy Rain, #Journey eller andra titlar som anammar speciella känslor framkommer däremot inte.

Vad tänker du?

Jag tänker inte uppskatta deras arbete bara för att de hade kunnat göra något. Men visst är det synd, jag har stor respekt för t.ex Valve som vågar gå som privatföretag och ta de riskerna de gör. Sjukligt mycket pengar på spel där. 03/08 " proximately" Vi får heller inte glömma "räknenissarna" som bromsar utvecklingen väldigt för spelutvecklare som vill ta ut svängarna lite. Visst är kostnader viktigt men vi missar mycket för att vinsten sitter för högt upp på måste listan.. 02/08 Detta svaret är inte till Cristoph Hartmann utan till kommentarerna här. 1. Grafik betyder mycket. Sen om den är fotorealistisk, the second-coming av Salvador Dahli, eller Super Mario Bros är något som styr upplevelsen och hur du relaterar till den, int... 02/08 "shootertitlar; sådana passar konsolerna vi har idag." Man undrar om han provat själ? vilket jäla stolpskott. PC äger i min spelvärld. Men det beror på att jag inte får flyt med en gamekontroll för konsol. Testade 5 dagar/veckan i 10 mån men inte min... 02/08 När jag såg rubriken tänkte jag också att shooters som FPS inte alls är bäst på konsoll, de bara säljer bäst där. Jag märkte dock att rubriken var missvisande och min irritation över att läsa vad jag trodde var ytterligare ett idiotiskt uttalande för... 02/08 De tror att fotorealism krävs för att kunna göra känslosamma berättelse till spel? Wow. Korkat. De vågar helt enkelt inte bara för att det inte är lika poppis och inte är en säker deal att inte satsa på en annorlunda genre än shooter/action-spel. Edit:... 02/08 Vilka typer spel som inte funkar bäst på konsol: -Sport spel -Party Spel Vilka typer spel som funkar bäst på pc (mus/tagentbord): -RTS -FPS Alla andra typ funkar vilket som ungefär lika bra. mmo,moba och arpg funkar bättre på pc pga att utväklarna är... 02/08 att du inte kan med hankontrollen är väll inte konsolernas fel? jag kan inte träffa bredsidan på en ladugård med mus+tangentbord men inte beskyller jag dem för att vara värdelösa 02/08 Psst, jag har svaret på det där.... det kallas att du är ovan! Tror du man blir riktigt duktig så fort man går från pc till att spela på konsoll eller? Visst shooters / action ska hållas till pc, det säger jag inget annat om. 02/08 Jag vill ju hellre spela "local co-op" spel på konsol, typ Castle Crashers, New Super Mario Bros Wii och Rayman Origins. Så jädrarns skoj med 4 polare i samma soffa :D ... Shooters och annat kan jag ha på datorn istället :) 02/08
Skicka en rättelse