Han tycker att branschveteraner som John Carmack och Tim Sweeney spenderar alldeles för mycket tid på att skapa våld istället för mänskliga känslor.

#Deus Ex-legenden Warren Spector säger att hyllade branschveteraner som #Id Softwares John Carmack och #Epic Games Tim Sweeney spenderar alldeles för mycket tid med att skapa våld istället för mänskliga känslor.

– Jag har aktivt försökt heja på några av mina kollegor till utvecklare, särskilt John Carmack och Tim Sweeney. Kan du tänka dig hur spel skulle se ut om de här två killarna spenderade lika mycket tid på non-combat-AI som de gör på rendering? Kan du tänka dig vilka spel vi skulle få om John Carmack bestämde sig för att han vill skapa en trovärdig karaktär istället för ett trovärdigt vapen, frågar sig Warren Spector.

– Jag menar, gode Gud! De här killarna är mycket smartare än vad jag är. Jag vet inte hur man löser problemet, men de skulle kunna klara av det.

Har du lika mycket tilltro till John Carmacks programmeringskunskaper som Warren Spector, och tycker du att mer mänsklig, trovärdigare AI är något mer eftersträvansvärt snarare än våld och exploderande huvuden?

Hela intervjun med Warren Spector, där han också förklarar hur det funkar att utveckla spel för #Disney, läser du här.

Seriöst det är väl ingen AI i Sims? Det handlar väl om att göra karaktärerna mer mänskliga, inte att man ska byta klänning på dem och försöka para ihop dem med grannen. Menar som att en vakt kan stå som en zombie medans man har världens fight med vakten... 18/08 Det tror jag också! Bra AI kräver ju som bekant en del resurser att utveckla, vilket en hel del av spelföretagen inte har möjlighet till, så det kunde nog behövas ett gäng skarpa hjärnor som specialiserar sig i det hela och sedan delar med sig. Ser fram... 18/08 Jodå, AI är det, bara till en något lägre grad än många av oss kanske traditionellt förknippar med begreppet. AI innefattar att ta egna beslut baserat på sin omgivning, kontra skriptning, där en programmerare i förväg bestämmer allt en NPC-karaktär skal... 17/08 Då spelaren själv skapar storyn genom konsekvenser med A.I'n, då har vi något nytt och betydligt mer spännande än dagens linjära spel.. Finns ju Sims och Elder Scrolls, men dom är ju inte riktigt där än.. 17/08 Är det bara jag som tycker att AI:n i det första FarCry spelet är bland de bästa fortfarande. Obs: har inte spelat 2:an än. Och Hitman serien såklart. 17/08 Gud vad jag älskar Warren Spector, han vågar se utanför boxen :) 17/08 Lite kvalificerat skitsnack det där... Spelen behöver inte bli så snygga att du inte har en hel processorkärna över till AI nuförtiden. När 486:or och Pentiums var det som gällde så drevs ju allt av CPU:n så ville du ha 3D-grafik kanske AI:n fick bli... 17/08 Säger det åter igen: Gå tillbaka till rötterna, Id software. Gå tillbaka till det ni är bäst på, fps. Saknar den tiden då man faktiskt längtade efter ett fps från idsoftware. Ser inget fel i att utveckla AI:n för fps. 17/08 Det vore bättre om DBA'er fokuserade mer på användarupplevelsen och GUI-design! 17/08 Definitivt helt rätt. Sånt drar in en spelar i spelet, man lever sig med. Man liksom är där bara. Jag vill ha mer sånt i Skyrim, så jag kan leva där. 17/08
Skicka en rättelse