Årets finansrapport från Capcom är här – capitalism, ho!

#Capcoms årliga finansrapport är här, och den skänker många insikter i hur det japanska företaget ser på sina spelserier och vilken väg de tänker ta i framtiden. Enligt Capcom-chefen Haruhiro Tsujimoto måste studion få ut fler uppföljare snabbare – och helst jobba på flera uppföljare inom samma serie samtidigt.

Nedan ett utdrag från Capcom-bossens planer på den nya strategin:

We launch sales of popular series titles held by thecCompany approximately every 2.5 years. This is because the development of a single major title usually requires 3-4 years. In the event that there are few hits, it will be difficult to create a series title every year and earnings will be adversely impacted. For this reason, it is important either to maintain a large number of popular titles or shorten the sales cycle to ensure stable earnings.

För att kunna lyckas få ut uppföljare i populära serier snabbare ska utvecklingsteamen begränsas till dryga 100-talet anställda per storspel. Capcom ämnar nyanställa 1000 nya personer under de närmaste 10 åren. Studion tänker också bygga vidare på sin DLC-satsning, för att hålla fast spelarna i ett visst varumärke länge nog tills en uppföljare släppts.

Capcoms försäljningsförväntningar på kommande titlar

  • Resident Evil 6 – 7 miljoner

  • DmC Devil May Cry – 2 miljoner

  • Dragon's Dogma – 1.5 miljoner

  • Lost Planet 3 – 1.4 miljoner

Capcoms kommersiellt sett mest framgångsrika serier

  • Resident Evil, 73 spel, 49 miljoner

  • Street Fighter, 73 spel, 33 miljoner

  • Mega Man, 129 spel, 29 miljoner

  • Monster Hunter, 21 spel, 21 miljoner

  • Devil May Cry, 15 spel, 10 miljoner

  • Dead Rising, 11 spel, 5.3 miljoner

  • Lost Planet, 13 spel, 4.8 miljoner

  • Ace Attorney, 16 spel, 4.3 miljoner

  • Sengoku Basara, 21 spel, 3.1 miljoner

Vad är din inställning till Capcoms framtida strategi?

Capcom dog för mig när dom slutade göra arcadmaskiner 07/09 Många skriver om kvalité, men det har väl inget direkt med Capcom att göra? Dom har väl alltid hållit sig någonstans i mitten o varit lite *meh* och haft sina topphits till o från, men en uppföljare från Capcom är alltid en chansning? Kan vara teh best... 07/09 Dar sjunker min respekt for Capcom. vad hande nar det var kvalitet som gallde for spelen och inte kvantitet..maste vara det dar EA viruset som sprider sig. 07/09 A race to the bottom.... 07/09 Så länge spelen håller bra kvalité så ser jag inget problem, men risken finns att man tröttnar om allt ska komma årligen som A-creed t.ex 07/09 Muuu 06/09 Jag ser gärna att uppföljare tar 3 år innan de släpps. vet inte riktigt varför men det känns som att 3 år är en bra tidsperiod och spelen slipper rushas ut. Hoppas därför på ett Dragons Dogma 2 under 2015 :D 06/09 Asså att släppa oftare innebär sämre o mindre finslipade spel.... Capcom verkar ha blivit som EA.. BARA pengar skiter stort sett i fansen... Har för mig att jag hörde för ett tag sen att flera på Capcom sa att dom ville ta självmord för dom fick jobba... 06/09 Resident Evil 6 kommer bli så jävla bra! :) 06/09 Inga konstigheter egentligen, är ju det enda rädda sett ur ett vinstperspektiv och de enda som kan ändra på det är vi konsumenter genom att inte köpa uppföljare eller kanske ännu bättre stödja nya intressanta IP:n. Något som jag reagerade på i siffrorna... 06/09
Skicka en rättelse