Penumbra och Amnesia har inbringat rejält med pengar för Frictional Games, trots pc-exklusiviteten. Den lilla studion fnyser åt piratskräcken.

För ungefär två år sedan släpptes #Amnesia: The Dark Descent av den svenska spelstudion #Frictional Games. En av grundarna av studion, Thomas Grip, skriver i ett blogginlägg om spelets framgång.

– Man skulle kunna tro att det inte finns mycket att säga så här länge efter lanseringen, speciellt för ett singleplayerspel utan inbyggda sociala funktioner. Men faktum är att Amnesia fortfarande säljer bra och 2012 kommer förmodligen att bli det bästa finansåret för oss på Frictional Games. Det hade vi aldrig väntat oss för två år sedan, skriver han.

En exakt siffra på hur många spel som har sålts är svårt att veta med tanke på att studions spel ofta ingår i olika slags paketerbjudanden som till exempel Humble Bundle. Thomas Grip tippar på omkring en miljon exemplar. Men intäkterna är desto lättare att se.

– Den tre år långa utvecklingen kostade totalt 360 000 amerikanska dollar. Spelet har sedan dess tjänat ihop mer än tio gånger så mycket. Smaka på den alla investerare som vi pratade med under 2009!

Med andra ord har indieskräckspelet inbringat inte mindre än 25 miljoner kronor, trots pc-exklusivitet. Under rubriken "Piracy" kan dessa två meningar läsas:

– Det har varit över ett år sedan vi ens tänkte på piratkopiering. Med så bra försäljning kan vi inte riktigt se detta som ett problem värt mer än två rader i detta inlägg, so screw it.

Det är ju med spel som med många andra produkter man ska sälja "lite av ett lotteri" hittar man rätt så funkar det så är det med allt! " men du glömmer ju helt bort att ett bra spel får fler köpare just på grund av att piraterna faktiskt köper spelet... 13/09 Ta kontakt med utgivaren så löser det sig säkert. Jag skulle vilja se siffror på hur många pirater som köper sina spel efter de har laddat ner dem, procentuellt går det nog att räkna på fingrarna. Är inte själv helt oskyldig, dock hör piratandet av spel... 12/09 Kul :) 12/09 Det här spelet är ett utmärkt exempel på att en liten, men effektiv, studio kan gå med vinst. Det enda som krävs är talang, hjärta och kreativitet. Spelet är för övrigt fantastiskt! 12/09 I den här tråden fick jag lära mig att ett minimalt litet indie-lir som varit oerhört framgångsrikt (sett till sina förutsättningar) innebär att pc är världsbäst och att det visst går att tjäna pengar på pc-spel. Samt att att AAA-utvecklarna tydligen... 12/09 Frictional Games har skapat ett spel som är 10 gånger bättre än något annat AAA titlel i samma genre, och dem gjorde det med 1/10 av budgeten. Dem har också skapat något minst lika värdefullt, ett gott ryckte och en engaerad community. Något som i längd... 12/09 Varning för långt inlägg och jag ber om ursäkt för Wall of text. ^^ Självklart är det jobbigt för företag, stora som små om de arbetat i flera år och sen får se att deras spel ligger uppe på piratbukten med tiotusentals nedladdningar. Så man förstår att... 12/09 Roligt att se! 12/09 Och CD Projekt förstår att det finns de som laddar ner för de är giriga och de som laddar ner för att testa och sedan köper deras spel. De förstår även att det i det långa loppet inte är värt att använda sig DRM, de tänker bra mycket mer långsiktigt än... 12/09 Så är det inte alls. Mittensegmentet behöver bara hitta sin egen grej och göra det bra. Titta till exempel på Svenska Paradox (en mellanstor spelstudio och utgivare med 30-40 anställda). De har gjort vinst i många år och har 15% vinstmarginal samt 70+... 12/09
Skicka en rättelse