#DayZ, zombiemodden som blev så populär att den satte rejäl fart på försäljningen av moderspelet #Arma 2, kan komma att släppas också till konsoler. Succén för #Minecraft på Xbox 360 (3,6 miljoner sålda ex för ett par veckor sedan) har inte gått DayZ/Arma 2-utvecklaren #Bohemia förbi, och en Xbox 360-version av zombiefarsoten är därför närmast ett måste. Eller som producenten Jan Kunt säger till Videogamer.com:

– Du har sett succén för Minecraft på Xbox Live Arcade, och vi skulle förmodligen vara korkade om vi inte provade något liknande.

Bohemia, med pc-exklusiva namn som Operation Flashpoint och Arma i ryggen, ser inga problem med att ge sig i kast med konsolutveckling.

– Vi har alltid velat göra spel för konsoler också, säger Kunt. Vi är uppenbarligen en pc-utvecklare och har så varit i ett antal år, men konsolerna har en enorm marknadsandel och har inte inte samma problem med piratkopiering.

– Pc är vad det är, och personligen tror jag att de som är pc-spelare kommer fortsätta vara det, men konsolerna har större genomslag på mainstream-marknaden. Folk som inte spelar på pc skaffar en Xbox eller PS3 som ett sätt att spela. Från det perspektivet känns det vettigt att satsa på konsol.

Det tycks inte som att hängivna pc-anhängare behöver oroa sig för att eventuella konsolversioner av DayZ får negativ inverkan på pc-versionen. Under Gamescom-mässan i augusti berättade spelets projektledare Dean Hall för Joystiq att pc:n kommer i första hand.

– DayZ drivs av pc-utvecklingen och det styrs av den. Och, när vi kommit till en bestämd punkt gör vi en Mac-, 360- och PS3-version.