"Korkat att inte prova", säger Bohemia om planerna på att släppa pc-exklusiviteten.

#DayZ, zombiemodden som blev så populär att den satte rejäl fart på försäljningen av moderspelet #Arma 2, kan komma att släppas också till konsoler. Succén för #Minecraft på Xbox 360 (3,6 miljoner sålda ex för ett par veckor sedan) har inte gått DayZ/Arma 2-utvecklaren #Bohemia förbi, och en Xbox 360-version av zombiefarsoten är därför närmast ett måste. Eller som producenten Jan Kunt säger till Videogamer.com:

– Du har sett succén för Minecraft på Xbox Live Arcade, och vi skulle förmodligen vara korkade om vi inte provade något liknande.

Bohemia, med pc-exklusiva namn som Operation Flashpoint och Arma i ryggen, ser inga problem med att ge sig i kast med konsolutveckling.

– Vi har alltid velat göra spel för konsoler också, säger Kunt. Vi är uppenbarligen en pc-utvecklare och har så varit i ett antal år, men konsolerna har en enorm marknadsandel och har inte inte samma problem med piratkopiering.

– Pc är vad det är, och personligen tror jag att de som är pc-spelare kommer fortsätta vara det, men konsolerna har större genomslag på mainstream-marknaden. Folk som inte spelar på pc skaffar en Xbox eller PS3 som ett sätt att spela. Från det perspektivet känns det vettigt att satsa på konsol.

Det tycks inte som att hängivna pc-anhängare behöver oroa sig för att eventuella konsolversioner av DayZ får negativ inverkan på pc-versionen. Under Gamescom-mässan i augusti berättade spelets projektledare Dean Hall för Joystiq att pc:n kommer i första hand.

– DayZ drivs av pc-utvecklingen och det styrs av den. Och, när vi kommit till en bestämd punkt gör vi en Mac-, 360- och PS3-version.

Kul att se att de vanliga fördomarna/korkade inläggen haglar så fort det gäller konsoler, man vet då att vissa på FZ aldrig växer upp... En handkontroll till konsol har "nog" med knappar, speciellt om man använder D-Pad på ett smart sätt som i S2, där... 14/09 Ja, verkligen. Åh nej, ett superpopulärt spel får större budget och kommer nå ut till en ännu större mängd spelare som kan glädjas åt det! Vad har ni gjort Bohemia!!!???? 13/09 Arma 2 har stöd för 360 kontroller däremot så är det inte rekomenderat att köra med det förutom vid vissa saker som tex flygning osv(Jag använder kontroll när jag kör med camera.sqs skriptet(kör som en kamera)). 13/09 Storhetsvansinne. 13/09 Detta betyder undergången för DayZ. 13/09 Det är väl inte svårare än så att dom lägger till valmöjligheten att spela med auto-aim, soft-aim eller ingen auto-aim alls. Done. :) 13/09 Har hört från en kompis att det går att spela Arma2 på pc med en 360 kontroll så då är det ju inte så svårt att porta? 13/09 tagline: vore korkat att pröva 13/09 Läs snälla – DayZ drivs av pc-utvecklingen och det styrs av den. Och, när vi kommit till en bestämd punkt gör vi en Mac-, 360- och PS3-version. 13/09 Jag tror du missade morgonkaffet. FoV kommer vara annorlunda de första 2 åren till nästa generation konsol, CoD4 på Xbox360 hade faktiskt 80 FoV(kan ha varit 85, PC hade det i alla fall), nu är de enda ner på 55 med MW3. Förhoppningsvis så kommer 720... 13/09
Skicka en rättelse