Storökande vinster och ännu fler anställda gjorde 2011 till ett bra år för blågula spel.

Den svenska spelbranschen ökade stort på flera fronter under förra året, det visar en rapport från organisationen Dataspelsbranshen som publicerades i veckan. Antalet anställda är nu uppe i drygt 1500 personer vilket är rekord och en ökning mot föregående år på 26 procent. Antalet kvinnor i det annars hyfsat mansdominerade yrket ökade med nästan 75 procent. Även ekonomiavdelningarna lär ha skålat då över hälften av alla registrerade spelutvecklare är lönsamma och den sammanlagda vinsten ökade med imponerande 747 procent.

– Det finns både styrka och bredd i den svenska spelexporten, säger Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen. Rekordökningen beror delvis på att det har kommit nya spel för digitala kanaler såsom mobiltelefoner, sociala medier och webb. Dessutom har de traditionellt starka svenska spelbolagens storproduktioner gått bra under året. Och så förstås fenomenet Minecraft, som ensamt står för över 20 procent av hela branschens omsättning.

#Mojangs blockvärld står för en så pass stor del är inte så konstigt. #Minecraft säljer fortfarande riktigt bra, med cirka 9 000 exemplar sålda det senaste dygnet. Med den nuvarande prislappen ger det en omsättning på drygt 1,6 miljoner kronor. Varje dygn.

Skicka en rättelse