Obsidians old school-rollspel Project Eternity ska bli helt pc-anpassat. Utvecklaren funderar inte ens på att göra en konsolversion.

#Obsidians rollspel #Project Eternity har snabbt blivit en stor framgång på Kickstarter. Men konsolspelare kommer inte att få ta del av old school-RPG:et. I en intervju med Kotaku berättar Chris Avellone att konsolanpassning förstör för rollspel.

– Jag är trött på att utveckla innehåll och interaktioner som är anpassade till konsoler och handkontroller. Dessa begränsningar påverkar RPG-mekaniken och innehållet mer än spelare kanske förstår – speciellt för de spelare som aldrig har spelat ett rollspel på pc och inser vad som har förlorats över åren, säger han i intervjun.

Project Eternity är planerat att släppas våren 2014 till pc och eventuellt Mac och Linux, beroende på slutsumman. Men konsolspelare kommer alltså att bli utan Obsidians nästa rollspel.

TotalBiscuit nämner Obsidians spel i senaste The Mailbox (http://www.youtube.com/watch?v=UrT-Imv8uB4&list=UUy1Ms_5qBTawC-k7PVjHXKQ&index=4&feature=plpp_video#) (sista frågan) där han pratar om vuxna teman i spel och varför vi inte ser RPG spel som låter... 18/09 Men problemet är ju ofta inte direkt att spelen kommer till konsol eller PC utan mer vad som görs för att anpassa spelet (eller inte görs). En förlängning av det problemet inkluderar väl att den största konsumentklicken är folk som inte är ute efter vad... 18/09 Instämmer, har ägt ett antal konsoler och datorer under min livstid och gillar båda formaten på olika basis. Vill jag köra ett bilspel, fighting spel eller plattformspel så är blir det oftast konsol jag kör det på (eller på PC med handkontroll då tangen... 18/09 Sant. Rainbow Six: Raven Shield var underbart. Sedan har det bara gått åt skogen. 18/09 Instämmer, har sett otaliga serier som gått från att vara grymma till att bli mediokra och en av de som jag "sörjer" mest är Rainbow Six serien som numera är så "fördummad" att det gör ont i ett gammalt gamer hjärta. 18/09 Problemet att utveckla ett oldschool-RPG är inte att Obsidian själva inte tror på konceptet; problemet är snarare att folk köper spel som Dragon Age, Mass Effect, Call of Duty, Medal of Honor eller Diablo 3. Detta implicerar såklart att utgivarna vill... 18/09 Om någon skulle göra en remake på fallout 2 idag och anpassat det till konsol så hade utan tvekan sett ut som du beskriver, fast som ett FPS. Wait, what? Fallout 3? Men nu syftade jag på fallout 2 som det ser ut idag med endast ett nytt UI anpassat för... 18/09 http://seriousthreads.com/wp-content/uploads/2012/06/SeriousThreadCatBusiness.jpg 18/09 Det man hade fått göra till konsoll är troligen blanda annat: Minska våldet, minskat antal dialogval, sämre grafik. "Vuxenkänlsan" i liret skulle också tas bort för att säljas till p12. Detaljrikedomen i våldet skulle nog också minskas, för att anpassa... 18/09 Jag gjorde precis samma sak, det här spelet kan omöjligt bli dåligt! 18/09
Skicka en rättelse