En före detta Bioware-anställd tror att de negativa reaktionerna mot SWTOR och Mass Effect 3 var en del i att Muzyka och Zeschuk lämnade företaget.

För ett litet tag sedan berättade vi att grundarna, Ray Muzyka och Greg Zeschuk, valt att lämna #Bioware. Den före detta Bioware-anställde #Baldur's Gate-utvecklaren, Trent Oster, tror att avskedet kan ha att göra med fansens negativa reaktioner på #Mass Effect 3 och #Star Wars: The Old Republic.

Oster beskriver Zeschuk som slutkörd sista gången de träffades.

– Senaste gången jag såg Greg kände jag hans utmattning. Mitt råd till honom var "punch out, eject, get the hell out" och det var närmare sanningen än vad jag trodde. Jag tror också att fanreaktion på Mass Effect 3 och deras negativa inställning till The Old Republic var alldeles för mycket för honom.

Oster fortsätter:

– Du måste älska spel och lägga ner själ och hjärta för att skapa dem. Att då ha fansen skapa omröstningar mot arbetet är svårt att hantera, särskilt när du spenderat de senaste åren av hårt arbete och övertid för att skeppa spelet. Det kan vara svårt att stänga av den överväldigande negativism som internet kan spy ut, särskilt som spelet har ditt namn på sig.

Men för Oster kom det som en överraskning att också Muzyka valde att lämna företaget.

– Det överraskade mig. Jag trodde han skulle vara kvar på #EA under resten av sitt liv, att han siktade på att bli vd för hela företaget. Jag är säker på att den interna kultur som finns på EA beskyllde honom för problem med The Old Republic, och att det skadade hans ambitioner att stiga i graderna. Men jag trodde han skulle kämpa hårdare. Toppcheferna på EA måste vara mycket värre än jag trodde.

Jupp, och det är gjort till mycket stor del innan EA blev inblandade. 02/10 Cry moar. Det enda bra de släppt på sista tiden var DA:O 02/10 Deras förklaring? Du menar Trent Osters teorier? För Zeschuk och Muzyka själva har väl inte förklarat det närmare, i princip bara sagt att de efter närmare 20 år vill göra något annat? 01/10 Jag tror inte ett dugg på deras förklaring. Om man har ett kreativt jobb får man faktiskt vänja sig vid kritik oavsett om den är konstruktiv eller ej. Att gamers är krävande ser jag enbart som positivt. Om man betalar någon tusenlapp för Collector's Edi... 01/10 Här ser vi också skillnaden i kvalité. Visst Dragon Age hade vissa saker jag inte riktigt gillade, men DA2 är skräp! Det är ett av de sämsta RPG:n som släppts på senare år. Mass Effect är ungefär samma sak, det har gått ifrån att vara ett intelligent... 01/10 Nej, dom klarade sig rätt bra, vilket var varför EA ville köpa dom till att börja med. Och det fick dom betala dyrt för, 800 miljoner dollar om jag inte misstar mig, bra mycket mer än EA någonsin betalt för någon annan studio så som DICE osv. Och Mass... 01/10 Var inte både Bioware och Pandemic Studious i ekonomisk knipa innan EA köpte upp dem? Jag undrar hur många av dessa EA-hatare hade skrikit om Bioware hade lagts ned och Mass Effect och Dragon Age spelen aldrig blivit av, för att EA inte köpte upp dem... 01/10 Nej, anställda i allmänhet har ju ingen som helst kontroll över om bolaget säljs. Det är bolagets befintliga ägare som har kontroll över detta och visserligen hade ju dessa två herrar rimligen stora andelar i Bioware från början men det är högst oklart... 01/10 EA skördar offer som vanligt, hade inte de köpt Bioware hade de gjort vad de ville göra istället för att tvunget följa deadlines. Case and point Dragon Age 2. 30/09 Nja, så enkelt är det sällan för företag, speciellt i nöjesbranschen. Jag har definitivt sympati för dem :/ 30/09
Skicka en rättelse