Notch vill att spelet ska kännas lite som Firefly, och drar inspiration från titlar som FTL. Nya gameplay-klippet visar även upp texturer som inte är hämtade från Minecraft.

För bara lite mer än en vecka sedan dök första gameplayet från #Mojang Specifications och Markus "Notch" Perssons nya #0x10c upp för allmän beskådan. Nu har Markus i en intervju med PCG talat ut om spelets inspirationskällor och diverse mål och idéer. Därutöver har en ny gameplay-rulle dykt upp där du kan beskåda texturer som inte är tagna direkt från #Minecraft.

– Målet är att få det att kännas lite som Firefly. Du kan försöka landa på en planet men du tabbar dig och istället för att skeppet bara exploderar som det skulle gjort på riktigt, så pajar landningsprylarna. Dessa behöver du försöka fixa genom att hitta resurser, sa Markus Persson.

– Istället för att äventyret handlar om att flyga från hit till dit så är det: Jag ställer in en destination, åh nej jag körde på en liten asteroid och cloaking-enheten gick sönder. Jag tycker att de verkligen lyckades fånga den sortens akuta aspekt i FTL.

De försöker skapa spelet på så sätt att du inte måste kunna programmering för att spela, och att du kan dela med dig av koden som skapats.

– Om du har en vän som gjort den här fantastiska docknings-algoritmen, kan du i spelet lägga in den på en diskett och föra in i din egen dator.

Ingen innovation? Har du läst något om spelet eller grundar du din åsikt endast på klippet ovan? Det centrala konceptet i spelet är rymdskeppen som du kommer kunna konfigurera och konstruera precis som du vill, bl.a. genom rymdskeppets egna dator där... 07/04 Det går att göra grafisk avancerade projekt i java men det är inte speciellt lätt och de kommer att vara väldigt långsamma. Programmspråket man arbetar med har en stor inverkan på vilken grafik du kan ge din applikation. Du kan inte använda directx i... 15/10 Se där! Då blev det logiskt igen, tack! 15/10 Alltså. Alla såna "coola koder" kommer ju spridas på nätet. Så han måste nog se till att kunna hålla sånt IN game. 14/10 Själv hade jag gärna sett att dagens spel fokuserade lika mycket på alla delar men så är tyvärr inte fallet och detta beror på att grafik utan problem kan sälja ett annat högts mediokert spel. Om jag får välja så hamnar mitt val främst på själva spelet... 14/10 Spelet står ju inte och faller på grafiken utan hur de lyckas implementera 16-bitars datorn i spelet i min mening. 14/10 DAY 1!!!! Var kan jag betala redan nu? NOTCH TAKE MY MONEY 14/10 Det är 10 upphöjt med c i hexadecimalt, dvs 16 upphöjt med 12 i decimalt. Från storyn: "It’s now the year 281 474 976 712 644 AD" 281 474 976 712 644 - 16^12 = 1988 Det blir mer logiskt om ni läser storyn: http://0x10c.com/story/ 14/10 Jag trodde först att det var 268 i hexadecimalt, men såg att det verkligen var 10 upphöjt med c, så nu är jag förvirrad igen. 14/10 Om det är något som jag lärt mig att spelutvecklare inte ska göra så är det att lyssna på bortskämda bäbisars gnäll. 14/10
Skicka en rättelse