Läcker intervju med NY Times i samband med GTA V-infoflödet bäddar för intressanta reflektioner. Missa inte!

En #Grand Theft Auto 5-informationsflod började under pågående veckan flöda, och senast ut är en intressant intervju med #Rockstar Games-bossen Dan Houser, där han svarar på frågor om personliga inspirationskällor, vad studion står för och hur han ser på spel som kreativt medium. Bland annat svarar han följande på frågan kring hur mycket som inspirerats av pågående storserier som exempelvis The Wire och Treme.

– Jag har inte sett Treme. Jag har inte ens sett The Wire. En av mina konstiga discipliner är att jag inte tittar på massor av de där serierna, om de går att relatera till vad jag håller på med. Jag har bara sett en bråkdel av Sopranos. Inget Boardwalk Empire. Inget Breaking Bad. Om det är för nära kriminalitet, gangsterliv och dylik fiktion samtidigt som det är superkontemporärt, så har jag bestämt mig, av professionella anledningar, att jag måste undvika dem.

Vidare förklarar han hur han ser spel som ett superintressant kreativt medium där de som spelskapare kan ge spelarna möjlighet att uppleva något som inte går att uppnå på andra sätt. Visionen med GTA 5 är egentligen följande:

– Det är en värld som vaknat till liv, där du har möjlighet att existera, utforska och gagnas av någon form av narrativ dragkraft, en värld som finns samtidigt som den inte finns. Vi har skapat något som delvis är som Los Angeles samtidigt som det delvis inte är det. Och det är medvetet, att det inte är en exakt kopia av det. Vi ville åt den här efter-kraschen-känslan, eftersom det fungerar tematiskt i det här spelet om bankrånare. Och det ser ut som om det kommer hålla även genom nästa år.

För intressant helgläsning rekommenderas därmed NY Times-intervjun där fler frågor och svar finnes, och frågor skapas.

Den andra efterlängtade trailern från spelet släpps på onsdag. Vi kommer såklart skriva mer om det då.

Skicka en rättelse