Något överraskande tyckte John Carmack att Apples Worldwide Developers Conference var den bästa platsen för att visa upp deras nya grafikmotor som döpts till Tech 5. Enligt kodgurun är motorn utvecklad för att kunna utnyttjas till PC, Playstation 3, Xbox 360 och Mac. Vi skulle nu kunna återge vad Carmack sa, men då det är både roligare för er och lättare för oss har vi beslutat att istället visa en film från presentation.

[v=579]

Tack till LegionOrange, anon8665 för detta #nyhetstips!
Vadfan är 'compitera'? :D 15/07 Synd att man inte fick se hur verktyget (sdk) fungerade. Vi fick ju bara se slutprodukten i form av ett litet spel/demo. 13/06 Det går väl ändå hand i hand? Carmack säger ju att han utvecklat en spelmotor som är lätt att utveckla till och inte kräver mycket personalresurser. Detta underlättar att göra "världens bästa spelupplevelse". Det kommer ändå inte finnas en knapp i edito... 13/06 Jo, det är ju det som är det intressanta i detta sammanhang verkar det som. Grafiken var ju snygg och så, men inget WHOA. Det imponerande är all den grafikdata som rör sig i bakgrunden utan någon, till synes, prestandaförlust. 13/06 Problemet är att ingen hittils lyckats skapa någon som ens kommer i närheten av "bra" AI, vare sig i spelbranchen eller annars. Trots att man jobbar med det i drygt 50 år. Det spelar ingen roll om man kör dagens AI algortimer på en superdator, de är änd... 13/06 om vi inte låssas att dom använde sig av nå commander keen kod till den oxå :P 12/06 Många av id's motorer är byggda på varandra på ett eller annat sätt så, Wolfenstein 3D är nog den första.. 12/06 till slartibartfast: Du har en poäng och det var den jag på något vis försökte förmedla. Att kombinera individer som Carmack med mer realistiska tänkare som vet vad som faktiskt säljer och går hem hos spelarna. Om du som spelutvecklare (vet inte inom... 12/06 Det här med AI är på G, med tanke på all den hårdvaruparellalism som har börjat komma (och som kommer fortsätta). Mycket möjligt att AI och sådant börjar outsourcas i större grad också (t.ex. att nästa inkarnation av Unreal Engine har en AI-motor köpt... 12/06 Jo, men det jag ifrågasätter är folk som tänker "Fan vad skoj det skulle vara att koda en spelmotor där grafikerna kan sätta sin signatur i marken!" istället för "fan vad kul det skulle vara att koda en spelmotor som ger oss möjligheten att göra världen... 12/06
Skicka en rättelse