En anonym tidigare Lucasarts-anställd slår tillbaka mot Free Radical-grundaren Steve Ellis uttalande om att Lucasarts lade ner ett spel som i praktiken var klart.

En anonym #Lucasarts-anställd slår tillbaka mot #Free Radical Design-grundaren Steve Ellis uppgifter om att #Star Wars: Battlefront 3 var till 99 procent färdigutvecklat när det lades ner. Källan kallar uttalandet för rent nonsens.

– Det här 99 procent färdigt-snacket är bara bullshit. En generös beräkning vore 75 procent av ett mediokert spel, säger källan till Gamespot.

– Vi var desperata att få en next-gen-uppföljare till Battlefront (påståendet att det saboterades på grund av ekonomiska anledningar är löjligt. Serien drog in massvis med pengar på den tiden). När Free Radical kontinuerligt missade datum och leveranser gjorde Lucasarts flera "goodwill"-utbetalningar för att hålla projektet levande.

Den anonyma källan säger att personen misstänkte Free Radical för ett Ponzibedrägeri, "där tid och pengar från nästa spel användes för att färdigställa den tidigare, försenade titeln".

När Star Wars: Battlefront 3 inte var redo att släppas i tid för det planerade april 2009-datumet så fick Lucasarts nog och ställde in spelet, enligt källan.

Steve Ellis har svarat på Gamespot-artikeln:

– Jag vill tala klarspråk eftersom många människor jobbade väldigt hårt på BF3 (och BF4) och de förtjänar inte att få sina ansträngningar förvrängda på detta sättet. Från den personliga tonen i kommentarerna är det uppenbart att källan är någon jag personligen jobbat med. Det är synd att personen ger utlopp för sådan här kritik medan personen väljer att vara anonym, säger Steve Ellis.

Men Steve Ellis medger att 99 procent "kan ha varit lite av en överdrift", med tanke på att buggstädning på 3-4 veckor återstod. "Jag borde kanske ha sagt 97 procent eller 98 procent, säger han.

Antingen halvklara, eller så gör man en EA och säljer bet-versionen (Battlefield 3) och senare säljer den färdigutvecklade versionen (Battlefield 4).. 12/04 Visst är det så. Men har man lagt tid och pengar på ett nästan helt klart spel kan man ju tycka att det är lika bra att gå överbudget och avsluta det. Än att kasta hela den beräknade budgeten och tiden som använts i sjön. Överbudget spelutveckling+ reda... 06/12 Ekonomiskt sett kan det vara värt att inte publicera ens ett spel som är "99% klart". Det är inte bara utveckling som är en kostnad. Lika stort är marknadsföring och publicering samt framtida buggtestning, patchning, support etc. Och ja, pengarna är all... 06/12 "Jag vill tala klarspråk eftersom många människor jobbade väldigt hårt på BF3 (och BF4)" Jag gillar era förkortningar :P 06/12 Och den andra killen håller inte med så ingen av oss här vet hur klart eller mediokert det var. Vilket gör att JAG TYCKER (Herrejösses, vad man måste vara tydlig.) att spelet verkar vara tillräckligt klart för att kunna avslutas. Har man lagt än särskil... 05/12 För Lucasart och Disney har lite pengar? Snälla... när det gäller ren kapacitet är nog situationen den omvända. Visst kanske spelen skulle kunna släppas. Dock så vill Lucasart antagligen inte att det ska finnas ett harv till buggar och dålig kvalité med... 05/12 Men kan dom inte bara släppa det någon gång istället :( 05/12 Jobbade du på spelet? Nej , så hur vet du det? Denna killen säger det var 75% klart av ett MEDIOKERT SPEL. Nu kan ju båda ljuga men du har ju ingen som helst kunskap om det här. 05/12 Oj, 16 tummar ner fick jag, nytt personligt! Finns väl kanske folk som gillade det då :D 05/12 Ända Starwars spel som man längtar efter är 1313. Känns som alla bra och väll gjorda star wars spel är ut döda och kommer inga nya tex Rogue Squadron, jedi knight och republic commando. 04/12
Skicka en rättelse