Double Fine-grundaren tror att det kan bli svårt för små och medelstora spelhus att överleva på nästa generations konsoler om inte konsolföretagen tar efter pc-lösningar som Steam.

#Double Fine-grundaren Tim Schafer tror att det kan bli svårt för små och medelstora spelhus att överleva på nästa generations konsoler, om inte konsoltillverkarna tar efter pc-lösningar som exempelvis Steam.

– Vår rädsla var att nästa generation enbart kommer handla om stora AAA-spel. Det skulle bara finnas utrymme för Call of Duty och Halo. Men vi har pratat [med konsoltillverkarna] och berättat för folk vilka saker som kan vara svåra för team i vår storlek, apropå konsoler. Vi vill fortfarande vara aktiva på det området, vi bryr oss om konsoler, men om de inte öppnar upp saker lite mer ungefär som på Steam... Om de öppnade upp saker mer skulle det vara en mycket trevligare plats, från vårt perspektiv, säger Tim Schafer.

– Vi har pratat med dem om det här och, du vet, de lyssnar på oss. De är stora företag och kan inte göra förändringar över en natt, men jag tror att de tar allt det här under övervägande. Vi får se vad som händer.

På sistone har Double Fine mest sysslat med mindre, digitalt distribuerade titlar som #Stacking, #Sesame Street: Once Upon a Monster och kommande äventyrstiteln #The Cave. De håller så klart också med Kickstarter-initiativet #Adventure, som väntas ut under andra kvartalet nästa år.

Precis, men det finns alltid undantag. Innan indiescenen kom till liv på riktigt och Kickstarter etc så kändes det som all själ och glädje försvunnit ur spelen, interaktiva filmer med ointressant gameplay. Dessutom ruschas många uppföljare till AAA-titl... 18/12 Då ogillar du t.ex. Assassin's Creed, Halo, Far Cry, CoD, Hitman, Counter-Strike, Battlefield, Dead Space, Need for Speed... I stort sett de flesta och största spelen man ser idag. Och jag håller med, det är för jäkligt. Uppföljare är roliga att spela... 18/12 På vilket sätt är låsta miljöer dåligt för små studios som detta handlar om? Om större resurser måste läggas på att utveckla bra grafik och "välfyllda miljöer" samt att se till att det fungerar med mängder av olika hårdvarukonfigurationer så blir spelen... 16/12 Ja det är väl deras största hot, och också det som händer nu med alla indielir och småspel till både PC och mobiler. Kanske tvingas även konsolerna att förändras till slut. Tror branschen stryper sig själv lite med alla nya spel som är mer som filmer... 16/12 Är det inte syftet med konsolerna att stänga ute de mindre speltillverkarna så att folk köper AAA titlarna istället oavsett om de är bra eller passar den speltyp som konsumenten var ute efter? Att det kostar skjortan att släppa patchar gör ju att de sto... 16/12 Bra idé! Fan att ingen tänkt på det. 15/12 På PC-marknaden ja. Men samtidigt växer konsollmarknaden så det knakar och det är där (de relativa) pengarna ligger. Tycker det är synd för jag växte upp med en helt annan sorts spel än vad som släpps till och portas från konsoller idag. 15/12 då kan vi hoppas att konsolmarknaden som den ser ut idag går omkull så vi kan få mer kvalitet ist. Detta är inget fanboy inlägg, jag spelar på konsol och pc och har gjort det så länge jag minns. men jag ser att kvaliten sjunker, konsolernas låsta miljöe... 15/12 Så känner, och hoppas jag också att det ser ut! ;) 14/12 Öhh, va? Tycker att allt pekar precis åt andra hållet, att indieutvecklare blir en allt större del av spelbranschen och att det är där allt nyskapande sker med relativt enkla medel och mindre risker om man samtidigt jobbar i dialog med sina potentiella... 14/12
Skicka en rättelse