#Obsidian var galet nära att göra #Baldur's Gate 3. Över ett år pågick förhandlingarna innan allt föll samman.
Det hela började 2007 med en konversation mellan Obsidian och #Atari (som äger rättigheterna till Dungeons & Dragons). Obsidian arbetade just då med expansioner till #Neverwinter Nights 2, som hade gjort bra ifrån sig, och Atari undrade om inte de var intresserade av att återbesöka Baldur's Gate. Feargus Urquhart, vd på Obsidian, berättar:
– De frågade 2007 om vi ville göra Baldur's Gate 3. Jag svarade: "Ja, om ni är seriösa. Det kan inte vara en budget på 10 miljoner dollar. Vi behöver 20 eller 25 miljoner dollar."
Det krävdes samma summor som exemplevis #Bioware lade på sina största rollspel. Atari tvekade men tidigt 2008 återvände de med ett glädjande besked.
– De sa: "Okej, vi vill verkligen göra detta. Vi känner att vi kan få ihop pengarna."
Obsidian påbörjade arbetet med pitchen. Urquhart säger att bara han lade ner kanske 100 timmars arbete på projektet. I slutet av 2008 var kontrakten redo att undertecknas, men Atari ville hälsa på hos Obsidian och se över projektet ännu en gång. De började tveka.
– Och de kom till oss. En vecka senare berättade de att de var oroliga över att vi inte kunde klara av att göra spelet. Ytterligare en vecka senare såldes Atari Europe till #Namco Bandai. Allt det här arbetet som gjordes: vi förhandlade fram ett kontrakt, ett års arbete – och det visade sig att de inte hade pengarna.
Baldur's Gate 3 vara eller icke vara är just nu diffus. Men #Beamdog, ansvariga för nyversionerna av originalet och tvåan, säger sig vara intresserade av en trea om deras spel tas väl emot.
(Bilden är artwork från #Baldur's Gate II: Shadows of Amn)