Kontrakten var redo att undertecknas men i sista stund hände något.

#Obsidian var galet nära att göra #Baldur's Gate 3. Över ett år pågick förhandlingarna innan allt föll samman.

Det hela började 2007 med en konversation mellan Obsidian och #Atari (som äger rättigheterna till Dungeons & Dragons). Obsidian arbetade just då med expansioner till #Neverwinter Nights 2, som hade gjort bra ifrån sig, och Atari undrade om inte de var intresserade av att återbesöka Baldur's Gate. Feargus Urquhart, vd på Obsidian, berättar:

– De frågade 2007 om vi ville göra Baldur's Gate 3. Jag svarade: "Ja, om ni är seriösa. Det kan inte vara en budget på 10 miljoner dollar. Vi behöver 20 eller 25 miljoner dollar."

Det krävdes samma summor som exemplevis #Bioware lade på sina största rollspel. Atari tvekade men tidigt 2008 återvände de med ett glädjande besked.

– De sa: "Okej, vi vill verkligen göra detta. Vi känner att vi kan få ihop pengarna."

Obsidian påbörjade arbetet med pitchen. Urquhart säger att bara han lade ner kanske 100 timmars arbete på projektet. I slutet av 2008 var kontrakten redo att undertecknas, men Atari ville hälsa på hos Obsidian och se över projektet ännu en gång. De började tveka.

– Och de kom till oss. En vecka senare berättade de att de var oroliga över att vi inte kunde klara av att göra spelet. Ytterligare en vecka senare såldes Atari Europe till #Namco Bandai. Allt det här arbetet som gjordes: vi förhandlade fram ett kontrakt, ett års arbete – och det visade sig att de inte hade pengarna.

Baldur's Gate 3 vara eller icke vara är just nu diffus. Men #Beamdog, ansvariga för nyversionerna av originalet och tvåan, säger sig vara intresserade av en trea om deras spel tas väl emot.

(Bilden är artwork från #Baldur's Gate II: Shadows of Amn)

OK, bra. Vi har tydligen någon som vet något om något. Då undrar jag, min gode herr Xermalk - i egenskap av "expert" i ämnet - vad skulle du anse vara en rimlig summa pengar för en produktion av typen "Baldurs Gate 3" år 2007? Motivera gärna vart slanta... 18/12 Jag antar att du har inte en aning om hur pass mycket jobb som krävs för en spelvärd i 3d. SPECIELLT en så pass stor som baldurs gate spelen använder sig av. Tom en i 2d kräver sjukt mycket jobb. 17/12 hur fan kan det kosta 25 miljoner att i nådens år 2007 göra ett baldurs gate 3?!? Måste va Ad&D licensen som kostar i så fall...det verkar ju sjukt annars. Det är ju ett färdigt regelverk (dessutom testat i flera andra spel tidigare). Jobbet kan ju "end... 17/12 problemet ligger oxå i att jävligt få skulle tycka om BG 3, även vid den tiden. Pga spel conceptet är så tråkigt i dagens spel miljöer, dom hade fått ändra det. Annars hade det sålts för lite, annars kan ni ju hålla tummarna på ett indie rpg eller kicks... 17/12 oja glömde nämna det i texten också. fast ogillade många saker med NVN2. gillade 1an ganska mycket mera, fast det hade ju sin charm också. 17/12 Nice, komma med kontrakt utan pengar, smart. 17/12 Kan inte säga att bg2 eller nwn 1 var mycket bättre balanserat. *looks at nahal/limited wish abuse & timestop* Så sjukt många föremål&magier i bg1/2/nwn som är sjukt obalanserade. 17/12 Trent Oster ‏@TrentOster We've got a couple things in the works for after #BG2EE we have a longer term plan for a project we call #BGNext 17/12 med tanke på hur obalanserat NVN2 var så tycker ja det är tur att dem inte fick göra det. 17/12 mmm då kan dom vara tysta istället "du jag tänkte ge dig den här presenten men sen så gjorde jag inte det" nehe..ok.. 16/12
Skicka en rättelse