GameDaily rapporterar om en studie utförd på uppdrag av #IBM om ledarskap i onlinespel. Den drar bland annat slutsatsen att de färdigheter som är viktiga för ledare i världen utanför återfinns bland ledare i spelen, även om det finns skillnader; exempelvis lägger spelen mer vikt på relaterande och inventerande. En annan viktig och enligt studien oväntad slutsats är att det inte bara är de individuella ledarna som avgör hur pass bra ledarskapet fungerar, utan även själva spelmiljöerna.

"What we've found is that success as a business leader may depend on skills as a gamer," commented Jim Spohrer, Director of Services Research, IBM Research Center in Almaden, CA. "Smart organizations are recognizing valued employees who play online games and apply their skills and experiences as virtual leaders to their 'real world' jobs."

Uh oh - frågan om arv och miljö är fortfarande superhet om man pratar med psykologer och sociologer idag... ^^ Helt klart är att vissa saker kommer med arvet, men det är också en mycket stor del som handlar om den miljö man växer upp i. :) 01/07 Exakt kolla bara på George Bush. Kan han kan jag.8) 30/06 Jag håller med dig fullständigt. Det finns många exempel där en person tror han är stor, tuff och bättre än andra; varit den som fallerat först. En "naturlig" ledare kan vara vem som helst, även den mest obetydliga lilla nollan i andras ögon. :) 30/06 Jag har varit ledare i Day of Defeat, både som klanledare och "manager" för bästa europeiska klanen på den tiden. Ingick väldigt mycket konfliktlösande, organisation och mycket annat. Slutade med DoD och började spela WoW som avkoppling. Slutade med att... 30/06 Det låter ju bra detta då jag varit både guild ledare och raid ledare i EQ2 :) 30/06 Roligt att etablerade företag vågar ge sig på seriösa analyser av spelvärlden! Det skulle ha varit roligt om de hade kunna göra tydligare kopplingar till ledarksapet i organisationer idag och inte bara dra slutsatser om hur det kommer att se ut imorgon.... 30/06 nu menar du väl såklart alla fjortisar som spelar mmorpgs, oavsett ålder hehe:P 30/06 Å andra sidan visar många som spelar upp sidor med aggressivt beteende, dålig självdisciplin (jag menar, hur många är inte beroende av wow) och andra konstiga beteenden. Varje framsida har en baksida... 30/06 Kika på själva rapporten, där står det utförligt: http://www.seriosity.com/downloads/Leadership_In_Games_Seriosity_and_IBM.pdf 30/06 helt klart så kan man nog utveckla sina ledare skills i ett mmorpg spel, eller i vilket teamwork spel som helst, men nu så har inte alla denna ledar-personlighet, och jag tror det kan vara lite svårt att få denna om man inte föds med den, Jag tror det... 30/06
Skicka en rättelse