Shigery Miyamoto säger att Pikmin var ett intensivt spel som vid många tillfällen fick spelaren lite halvstressad, något som inte gällde Pikmin 2. Trean, å sin sida, vill att du ska känna lite press.

I år släpps #Pikmin 3 som en av #Nintendos egna större titlar. För dig som lirade #Pikmin och #Pikmin 2 kanske det ringer en klocka av igenkännande om någon säger att det första spelet ställde mer krav på spelarna än uppföljaren. Detta är något som Shigeru Miyamoto även noterat och i en intervju med GamesMaster röjer han att tredje spelet kommer återgå till det första spelets känsla.

– Det var faktiskt någonting som alla teammedlemmar behövde debattera när vi diskuterade vilken riktning vi skulle sikta på med Pikmin 3. Först av allt märkte vi att Pikmin 1 inte var ett väldigt lätt spel för folk att spela, och att de från och till fick känna lite stress. Vårt huvudmål med Pikmin 2 var att göra oss av med så mycket stress som möjligt, så att det skulle bli väldigt användarvänligt. Ja, själv kunde jag inte riktigt hålla med om den riktningen. Den där känslan från Pikmin 1 var exakt vad jag ville skapa och det var faktiskt medvetet att det blev som det blev, så att Pikmin 1 kunde bli ett strategiskt spel, sa Shiggy till GamesMaster.

Därefter berättade han att han fick lägga en hel del tid på att inte bara snacka om hur spelet skulle bli, utan övertyga utvecklarteamet om att idén att återgå till det första spelets spelstil var det bästa.

Skicka en rättelse