13 miljoner kronor senare konstaterar vi att Elite gör comeback. Men än är det inte över – läs om bonusmålen.

#Elite: Dangerous och teamet med David Braben i spetsen nådde målsättningen på 1 250 000 pund (drygt 13 miljoner kronor). I och med detta kommer det första Elite-spelet sedan 1993 se dagens ljus under 2014.

41 timmar återstår av insamlingen och passande nog finns det några bonusmål att sikta mot. Når spelet 1,4 miljoner pund (ca 1 470 000 kronor) kommer en Mac-version släppas ungefär tre månader efter pc-releasen. Vid 1,5 miljoner pund (ca 1 580 000 kronor) får spelarna tio nya skepp att leka med.

Vi passar också på att gratulera David Braben som fyllde 49 år igår. Vi gissar att han fick sitt livs födelsedagspresent från Kickstarter och Elite-fansen.

Lysande Sickan! Målet med 10 extra skepp uppnått. Och grattis till Mac-ägarna som får egen version. 04/01 Stretchgoal 1 uppnått!, nu 100.000 till för 10 skepp till! 04/01 Inte nog att folk crowdfundar spelutvecklare, många av dem får köpa sina spel till full eller halvpris oxå, framförallt om det rör sig om konsoller, så länge projekten når målen och inte ger smala utmärglade programerare möjligheten att äta sig feta och... 03/01 För mig är kickstarter och liknande crowdfunding projekt väldigt trevliga, då jag har i stort sett tröttnat på AAA titlar. Köppte viseerligen både BF3 och Diablo3 i år. bra spel men jag tröttnade ganska fort. Kan jag nu få spel utan inblandning av stora... 03/01 Är inte helt hundra på hur det ser ut men jag har för mig att jag hört någon stans att de även har andra finansiärer men citera mig inte på detta för jag kan minnas fel. Och för titlar som ex Masseffect eller liknande så finns det nog ingen framtid i... 03/01 Kom igen nu, fixa 1,4 mille så jag får en Mac-version. Har redan backat med £100. 03/01 GH's undergång var en mycket medveten strategi, där man mättar marknaden, mjölkar det sista ur ett ip och sedan lägger ned det. Activision och EA kommer inte gråta några tårar över att ha kört militärshooter-genren i botten, snarare kommer de skratta... 03/01 Jag har följt denna industri sedan jag var 6 år, jag har med stort intresse läst om den. Dagens stora utgivare började själva som små utvecklare. Spel behöver inte en stor budget för att sälja och GH visar hur det kan gå när en väldigt populär genrer... 03/01 Räknade lite på det. Insamlade pengar enligt deras site: 7.251.000 dollar (ca 46.780.000 SEK) räcker till (om man räknar högt enligt slartibartfast 90.000 SEK) 519 manmånader = 21 man i 24 månader. Nu har de redan kommit en bit på väg i utvecklingen så... 03/01 Jag hoppas innerligt på detta, men jag tror inte ;) Mycket pekar på att det kommer bli ännu större skillnader mellan spelvärldens olika arenor. Å ena sidan har vi AAA-arenan där projekt som COD och BF3 huserar. Inget tyder på att budgetarna för jättepro... 03/01
Skicka en rättelse