Försöker undvika Biowares officiella forum eftersom de kritiska fansen får honom att känna sig negativ kring livet i allmänhet.

David Gaider är huvudförfattare för #Biowares Dragon Age-serie, och med 14 år på studion har han också varit med om att göra exempelvis #Baldur's Gate II: Shadows of Amn. Men nuförtiden försöker han undvika företagets officiella forum, eftersom de kritiska fansen får honom att känna sig negativ kring Biowares spel, samt livet i allmänhet.

Utdrag ur David Gaiders blogginlägg:

I tend to largely avoid them these days, myself. Why? Because spending too much time there starts to make me feel negative— not just about the games we make, but about myself and life in general. That’s not a good feeling to have. I’m sure there are folks there who would bristle at that comment, suggesting that all negative feedback is justifiable and that ignoring it is the equivalent of us sticking our heads in the sand. How will we ever improve unless we listen to their scolding and take our lumps like good little developers? That is, of course, ignoring the idea that we haven’t already digested a mountain of feedback— both positive and negative— and there’s really only so much of it you can take. Eventually you make decisions (informed by that feedback, though only in part— it can only ever be in part) and move on.

Läs hela David Gaiders blogginlägg här. Där tycks han också medge att Biowares nuvarande spel kanske inte riktigt "tillfredsställer" core-fansen på samma sätt som förr.

Efter DA2, ME3 och SW:TOR så har jag gett upp hoppet för Bioware. Den en gång så briljanta studion är nu bara en skugga av sitt forna jag. 12/01 Jag jobbar som kock, lagar jag dålig mat kommer den tillbaka och Jag får göra om den. Om sen gästen har bestället mediumfår medium men menade well, det spelar ingen roll bara att göra om göra rätt. Frustrerande? Ja så in i helv... Nej Jag förstår honom... 11/01 Bioware har ingen vidare "fanbase" till att börja med, skulle inte lyssna på dom för fem öre. 11/01 Story i Dragon Age 2 var väll helt jävla okay, men tycker inte om hur dom utförde det., gameplay mässigt that is 11/01 Hint: läs inte det som står under detta om du inte spelat ME-spelen ännu. Jag själv är ett STORT fan av ME-serien och håller inte alls med dig. Tycker inte att du bör lägga ord i munnen på alla andra rollspelsälskare bara för att du själv råkar tycka... 11/01 Här ser vi ett tydligt fel hos dagens utvecklare, de är "rädda" för spelarna/fansen eftersom de vet att de som bäst levererar mediokra spel som duger för stunden, men inget du minns i längden eller går tillbaka till. En utvecklare som har lite ryggrad... 11/01 Just Dragon Age 2 var ett fiasko, jag menar de flesta ställen man besökte hade man redan besökt innan förutom en dörr som ena gången var stängd men andra gången var öppen. Helt löjligt. I övrigt så måste jag ändå påstå att jag inte hade något emot slute... 11/01 Tror knappast det med tanke på att all själ från ettan kastades bort mot en billig cash-in i tvåan. I denna nyhet låter det mer som att han inte tål kritik och därför låtsas som att den inte finns.. 11/01 Det kanske jag hade men i all sin rätt. De fick storyn rätt I ME1 och gameplayen i 2an. Nu behövde dom bara kombinera båda, men det kan ju vara rätt så svårt ibland, speciellt när man är sugen på att mjölka kunderna. 11/01 Jag tror du helt sonika hade på tok för höga förväntningar , du borde sett vad som var på gång genom att jämföra ME1 och 2 .. Första delen av ett spel är ju oftast där man upplever saker första gången och därav blir man väldigt lätt nostalgisk och tycke... 11/01
Skicka en rättelse